Sökning: "Malmö högskola reggio emilia"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Malmö högskola reggio emilia.

  1. 1. "Är man så gammal är man en Zombie"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Henrik Nordström; Ola Larsson; [2017]
    Nyckelord :Lek; Populärkultur; Sociokulturell teori; Fantasi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att jämföra hur populärkulturen kommer till uttryck i barns lek samt få en insyn i hur pedagoger reflekterar kring populärkulturen i Reggio Emilia respektive Waldorfförskolor. Vi har sedan brutit ner syftet i två frågeställningar: Hur kommer barns intresse för populärkultur till uttryck i leken på förskolan? Hur ser pedagoger inom förskolan på populärkultur? Vår teoretiska ansats bygger på Säljös sociokulturella teori och Vygotskijs fantasiteori. LÄS MER

  2. 2. Vad kan teater och dans erbjuda i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcin Gorski; Sebastian Hansen; [2017]
    Nyckelord :Dans; Estetiska uttrycksformer; Kompetensskapande; Kunskapsskapande; Meningsskapande; Reggio Emilia; Teater;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur de estetiska uttrycksformerna teater och dans kan bidra till barns kompetens-, kunskaps- och meningsskapande i förskolan ur ett Reggio Emilia-inspirerat synsätt. Studien har utgått från frågeställningarna: Vad anser pedagoger att teater och dans kan bidra till förskolans verksamhet? Vilka kompetenser och vilket lärande medför teater och dans till förskolan? För att kunna svara på frågeställningar så valde vi en kvalitativ metod för att komma närmre människorna och miljön. LÄS MER

  3. 3. Skapande verksamhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny El Mansi; [2016]
    Nyckelord :dialog; lärande; pedagogisk miljö; Reggio Emilia; samspel; skapande; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka skapande verksamhet i några Reggio Emilia-inspirerade förskolor. Mina frågeställningar är: •Vilken är förskollärarnas syn på barnens lärande i den skapande verksamheten?•Hur använder förskollärarna den skapande verksamheten i ett lärande och språkutvecklande syfte? •Vad betyder den fysiska miljön i en skapande verksamhet?Datainsamlingsmetoderna är kvalitativ intervju och deltagande observation. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers uppfattning om utemiljön för lärande och social utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Dino Zametica; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka pedagogers uppfattningar om utemiljön som pedagogiskt rum för barns lärande och social utveckling i förskolan samt hur de uppfattar sin egen roll i relation till barns sociala utveckling och lärande i utemiljö. Jag har gjort intervjuer på tre förskolor, en Reggio Emilia inspirerad och två indirekt inspirerade av Reggio Emilias förhållningssätt. LÄS MER

  5. 5. Inclusion - A study on the Organisation of Preschool Educational Environment

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nilla Lindgren; [2016]
    Nyckelord :Barn med särskilda rättigheter; Lärmiljöer; Organisation; Reggio Emilia; Situerat lärande;

    Sammanfattning : Den här studiens frågeställningar väcktes under ett förändringsarbete på en förskola.Pedagogerna uppmanades att arbeta Reggio Emilia inspirerat och det lades ner mycket energi på att skapa inspirerande och utmanande lärmiljöer. Lärmiljöerna skulle fördelas i förskolans byggnad. LÄS MER