Sökning: "Malmö högskola syv"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Malmö högskola syv.

  1. 1. En så kallad SYV-plan : Om organisatoriska förutsättningar för att förankra studie- och yrkesvägledning på grundskolans lågstadium

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Heidi Gredvall; Rebecca Norlinder Wright; [2022]
    Nyckelord :Vid vägledning; lågstadiet; kommunal SYV-plan; organisatoriska förutsättningar; förändringsarbete.;

    Sammanfattning : Sammanfattning På grund av dagens föränderliga arbetsmarknad är det viktigt att barn bibehåller ett öppet sinne och att processen för att förbereda dem inför framtidsval inleds redan i lågstadieålder. Kontinuerlig studie- och yrkesvägledning är således nödvändig. Studie- och yrkesvägledning är hela skolans ansvar. LÄS MER

  2. 2. ”Det löser sig” En studie om introduktionselevers tankar om sitt gymnasieval, framtida karriär samt syn på studie- och yrkesvägledning

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joakim Thien-Thanh Cao; [2017]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledning; Introduktionsprogram; Karriärval; Gymnasieutbildning; Handlingshorisont; Kompromiss;

    Sammanfattning : Det är ett växande problem med att alltfler elever som lämnar grundskolan utan behörig till gymnasieskolan. Obehörigheten innebär att elevernas önskade val till ett nationellt program begränsas, men en möjlighet är att komplettera sin behörighet via introduktionsprogrammen [IM]. LÄS MER

  3. 3. Liten kommun, stort ansvar

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Liiza Sandell; Sandra Svenningsson; [2016]
    Nyckelord :Aktivitetsansvar; ungdom; utanförskap; dropouts; studie- och yrkesvägledare;

    Sammanfattning : I januari 2015 genomfördes en ny lag som heter kommunens aktivitetsansvar för ungdomar. I och med lagen är nu kommunerna skyldiga att erbjuda ungdomar 16 – 19 år individuellt anpassade åtgärder. LÄS MER

  4. 4. Är min kultur ett redskap?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mirela Kljunic; Amelie Nilsson; [2015]
    Nyckelord :Andraspråkstalande; Individuals of a second language; Mångkulturell vägledning; Multicultural guidance; Kulturell kompetens; Cultural competence; Kommunikation; Communication; Culture; Kultur; Studie- och yrkesvägledning; Study and Career Guidance; Vägledningscentrum; Mångkulturalism; Multiculturalism; Multikulturalism;

    Sammanfattning : Under utbildningsprogrammets gång uppmärksammade vi att kulturens betydelse, mer eller mindre blir oundviklig i vägledningssamtal med andraspråkstalare. Syftet med denna studie var att undersöka hur verksamma studie- och yrkesvägledare (SYV) på Vägledningscentrum (VLC) definierar begreppen; mångkulturell vägledning, kulturell kompetens samt hur syv kommunicerar med andraspråkstalande och vilken betydelse kultur och bristande språkfärdighet har för den individuella vägledningen. LÄS MER

  5. 5. Lärarnas roll i syoverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonna Linde; Martin Lundvall; [2009]
    Nyckelord :samarbete; SYV; förväntningar; syoverksamhet;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att kartlägga hur lärarna på en högstadieskola i Malmö arbetar för att uppfylla läroplanens kapitel 2.6. Vi har undersökt studie- och yrkesvägledarens roll i samband med lärarnas utövande av syoverksamhet och hur samarbetet mellan studie- och yrkesvägledare och lärarna ser ut. LÄS MER