Sökning: "Mamma Mu"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Mamma Mu.

  1. 1. Flic(kor) som skevar : En genusvetenskaplig studie om bilderbokskaraktären Mamma Mu och hennes rörelse mellan förväntad och skev femininitet

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Genusvetenskap

    Författare :Julia Ivarsson; [2023]
    Nyckelord :Skevhet; Mamma Mu; femininitet; flickforskning; ageplay; queer temporalitet;

    Sammanfattning : Analyzing character portrayals in picture books is a well-researched area in the humanities, not least in literature and gender studies. It fulfills an important function as these depictions can be seen as confirming or challenging hegemonic notions of gender and age. Specifically, this study concerns the picture book character Mamma Mu. LÄS MER

  2. 2. Undervisning om friktion utifrån ett lekpedagogiskt arbetssätt : En studie om naturvetenskaplig undervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Erika Reuter Luthander; Julia Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; friktion; fysikundervisning; lekpedagogik; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur barn i förskolan uppfattar fysikaliska fenomenet friktion genom att utgå från ett lekpedagogiskt arbetssätt som tar utgångspunkt i barnboken ”Mamma Mu åker rutschkana”. Undervisningssituationens utformning kombinerade högläsning, dramatisering och naturvetenskap på ett lekfullt sätt. LÄS MER

  3. 3. ”K[vinn]or bygger inte kojor” : En bildretorisk studie av barnboksfigurerna Mamma Mu och Kråkan ur ett kritiskt genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Retorik

    Författare :Julia Ivarsson; [2020]
    Nyckelord :social semiotics; gender; picturebooks; multimodality; norms; Mamma Mu;

    Sammanfattning : This essay examines how the picture book characters Mamma Mu and Kråkan are presented in text and illustrations. The purpose is to analyze how the interaction between the characters play out and how it can be interpreted from a critical gender perspective, and how picture books can set a scenery on how children perceive the world. LÄS MER

  4. 4. ”Tyst Ko!” sa Kråkan till Mamma Mu : En studie av fem bilderböcker med djur och icke-mänskliga karaktärer ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessica Malmkvist; Julia Risberg; [2020]
    Nyckelord :children’s literature; children s books; gender; gender roles.; Kön; genus; genusperspektiv; bilderbok; könsstereotyp; bild- och textanalys; könsroll;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa forskningsstudie är att analysera hur genus framställs i några utvalda bilderböcker som har djur och icke-mänskliga karaktärer. En bakgrund till genomförandet av studien är läroplanen för förskolans (2018, s. 7) skrivningar om att motverka könsmönster bland barnen i förskolan. LÄS MER

  5. 5. "När jag blir stor kan jag läsa Mamma Mu själv" : Pedagogers och elevers erfarenheter av elevinflytande genom läsundervisningens sammanhang i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna Segerstedt; Therese Westerlund; [2018]
    Nyckelord :Communication; participation; reading comprehension; reading education; special school; student influence; Delaktighet; elevinflytande; grundsärskola; kommunikation; läsinlärning; läs-förståelse;

    Sammanfattning : Genom studiens syfte, att beskriva och analysera förutsättningar för elevers inflytande i grundsärskolan och hur detta kommer till uttryck i läsundervisningen, vill vi bidra till ökad kunskap. Bakgrund och tidigare forskning behandlar förutsättningar och hinder för inflytande, språkutveckling, läsinlärning, läsförståelse samt för undersökt kommun tongivande metoder för läsinlärning och läsförståelse. LÄS MER