Sökning: "Mammas hår"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Mammas hår.

  1. 1. Det syns inte på utsidan, men det känns på insidan : En kvalitativ litteraturanalys om barn som anhöriga till psykiskt sjuka föräldrar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Lina Sjödelius; [2018]
    Nyckelord :Mental illness; depression; young carers; attachment; parentification; resilience; När mammas tankar ändrade färg; Mammas hår; När Åkes mamma glömde bort; psykisk ohälsa; depression; barn som anhörig; anknytning; föräldrafiering; motståndskraft;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how children as relatives of mentally ill parents are produced in picture books. It has been implemented through analysis of three selected picture books. The aim of this study is also to see what didactic function the literature has and how it can be applied in the pre-school activities. LÄS MER

  2. 2. Visuelle metaforer i Mammas Hår - brugen af visuel metafor i kommunikation af komplekse emner til børn

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Signe Gabriel; [2018]
    Nyckelord :metafor; illustration; billedbøger; depression; semiotik; visuel kommunikation; børns udvikling; kognition; visuel retorik; visuel metafor; metaphor; picture books; semiotics; visual communication; child development; cognition; visual rhetoric; visual metaphor;

    Sammanfattning : Opgaven tager udgangspunkt i en undersøgelse af, hvordan illustrator Svein Nyhus i billedbogen Mammas Hår, skrevet af Gro Dahle i 2007, benytter sig af visuelle metaforer til at kommunikere bogens depressionstema til børn. Formålet er at finde ud af, på hvilken måde visuelle metaforer kan bruges som kommunikationsværktøj af visuelle kommunikatører generelt. LÄS MER

  3. 3. En tabubelagd bilderbok

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Mikaela Persson; [2015]
    Nyckelord :Läsintresse; bilderbok; fantasi; tabu; sociokultur;

    Sammanfattning : I vår uppsats har vi utifrån olika frågeställningar intervjuat fem pedagoger från två olikaverksamheter. Den ena verksamheten har litteraturprofil och arbetar terminvis utifrån en valdsagobok. Den andra verksamheten använder bilderboken som ett komplement till andrametoder. LÄS MER