Sökning: "Manlig identitet"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden Manlig identitet.

  1. 1. Vad har kvinnor för upplevelser och erfarenheter från sina arbetsliv i byggbranschen? : En narrativ undersökning av tre kvinnors berättelser om sina arbetslivserfarenheter från den mansdominerade byggbranschen och hur de återberättar om dessa

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Thomas Spreigl; Emil Nikula; [2023]
    Nyckelord :Narrative theory; life story; women; construction industry; identity; Narrativ teori; livsberättelse; kvinnor; byggbranschen; identitet;

    Sammanfattning : Den ojämna könsfördelningen i byggbranschen är än idag en utmaning för att förmå kvinnor att söka sig till, samt stanna kvar i branschen. Tidigare forskning gör det tydligt att det finns ett flertal orsaker till detta och pekar på olika tillvägagångssätt för hur könsfördelningen ska behandlas. LÄS MER

  2. 2. ”Jag startade inte företag för att bli rik.” : En diskursanalytisk studie om synen på kvinnligt och manligt företagande i den offentliga debatten under perioden 1990–2020.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer

    Författare :Olivia Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Entreprenörskap; kvinnligt och manligt företagande; dagstidningar; genusperspektiv;

    Sammanfattning : Ett viktigt mål för Sveriges näringsliv är att det ska finnas samma möjligheter för kvinnor som män att driva företag, men trots detta finns det tydliga exempel på att kvinnor diskrimineras både på arbetsmarknaden och som företagare. Tidigare forskning konstaterar att företagande har en stark manlig identitet och att det kvinnliga företagandet ifrågasätts än idag. LÄS MER

  3. 3. I skuggan av en manlig diagnos : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av att leva med ADHD

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Emma Petersson; Rosita Holmberg; [2022]
    Nyckelord :ADHD; social work; women; girls; social consequences; strategies; norms; identity; symptom; ADHD; socialt arbete; kvinnor; flickor; sociala konsekvenser; strategier; normer; identitet; symtom;

    Sammanfattning : ADHD is often considered a boy's diagnosis, but girls are as likely as boys to bear the symptoms. This requires knowledge among social workers to prevent girls from being stigmatized and create destructive strategies with social consequences. LÄS MER

  4. 4. “Det råder ingen tvekan om att gärningsmannen i regel kommer att vara en man och offret en kvinna” : En kvalitativ dokumentstudie om riktlinjer för arbetet med män som utövar våld mot kvinnor i nära relationer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

    Författare :Ebba Nilsson; Vilma Grethes; [2022]
    Nyckelord :men s violence against women; batters; gender; mäns våld mot kvinnor; våldsutövare; genus;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att analysera hur representationen av män som utövar partnervåld förändrats över en trettioårig tidsperiod i riktlinjer gällande socialnämndens arbete med våld i nära relationer. Genom en kvalitativ dokumentstudie undersöktes 12 dokument rörande riktlinjer för socialnämndens arbete med våld i nära relationer från tidsnedslagen 1990-1998, 2005-2009, 2014-2016 samt 2020-2022. LÄS MER

  5. 5. Vem talar mest? : En kvantitativ studie med genusinriktning på karaktärers talutrymme i skönlitteratur och film

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Zanna Bäckman; Oskar Lehrberg; [2021]
    Nyckelord :genus; normer; identitet; talutrymme; skönlitteratur; film; dialog;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur manliga och kvinnliga karaktärer framställs vad gäller fördelning av antal karaktärer, talutrymme och deltagande i dialoger. Dessutom sker en diskussion angående en eventuell medial påverkan på elevers talutrymme i klassrummet med utgångspunkt i studiens resultat och forskningsöversikt. LÄS MER