Sökning: "María Alexandrá"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden María Alexandrá.

  1. 1. Den fria lekens betydelse för barns språkutveckling : En kvalitativ studie om hur den fria leken i förskolan kan vara främjande för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Alexandra Bönström; Maria Fjellman; [2024]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; förskollärare; lekresponsiv undervisning; lärmiljö och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att främja barns språkutveckling i relation till fri lek i förskolan, samt hur den fria leken kan vara främjande för barns språkutveckling. I studien används en kalitativ forskningsansats där semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod har utförts. LÄS MER

  2. 2. Exploring partnerships between staffing agencies and client organizations : A B2B perspective

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Alexandra-Maria Matiș; Yara Ahmad; [2023]
    Nyckelord :staffing outsourcing; staffing agency; partnership; B2B perspective;

    Sammanfattning : Outsourcing is a method of staffing where a staffing agency takes on the responsibility of conducting the staffing process. This defines a B2B partnership between the staffing agency and the client organization, which is scarcely connected to outcome success in the partnership literature. LÄS MER

  3. 3. Barns rätt till lek i förskolors utomhusmiljö : En kvalitativ studie om barns möjligheter till lek i förskolors utomhusmiljö oavsett könstillhörighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Åhlin; Alexandra Larsson Krigholm; [2022]
    Nyckelord :Lek; könstillhörighet; förskolors utomhusmiljö; genusteori;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera förskollärares uppfattningar om barns möjligheter till lek i förskolors utomhusmiljö oavsett könstillhörighet. Vi har uppmärksammat att det finns en avsaknad av forskning när det kommer till hur förskollärare beskriver att alla barn kan få samma möjligheter till lek i förskolors utomhusmiljö oavsett könstillhörighet. LÄS MER

  4. 4. Covid-19 and gender inequality in Mexico : The unequal impact of the pandemic on women’s healthcare

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Nordiska Latinamerikainstitutet

    Författare :Maria Alexandra Moise; [2021]
    Nyckelord :Gender inequality; Healthcare access; Covid-19 pandemic; Mexico;

    Sammanfattning : Healthcare systems and medical services all over the world have been facing a significant reliability crisis that has peaked in the past couple of decades from a series of criticisms regarding inequality. It is well-established that the inequality problem, especially in the Latin American region is an abiding and deep-routed phenomenon particularly in regards to gendered relationships, which has only recently been given the necessary attention. LÄS MER

  5. 5. Berättelser, genus och sexualitet i svenskundervisningen : En komparativ analys mellan Jessica Schiefauers roman Pojkarna och Alexandra-Therese Keinings filmatisering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnéa Nordqvist; [2021]
    Nyckelord :Pojkarna; skönlitteratur; film; genus; kön; sexualitet; queerteori; svenskämnet; narrativ fantasi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att jämföra hur genus och sexualitet skildras i Jessica Schiefauers roman Pojkarna (2011) och dess filmatisering från 2016. Studien ämnar även att utröna hur skillnader i fråga om hur medierna skildrar genus och sexualitet påverkar deras didaktiska potential i svenskundervisningen på gymnasiet. LÄS MER