Sökning: "Marga Widen"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Marga Widen.

  1. 1. Att läsa matematik - det handlar om kontexten

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ewa Arvidsson; Marga Widén; [2014-04-14]
    Nyckelord :läsförståelse; läsförståelse i matematisk kontext; ord- och begreppsförståelse; ord- och begreppsförståelse i matematisk kontext; vardagsspråk; problemlösning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka och belysa relationen mellan läsförmåga och förmågan att lösa uppgifter i matematisk problemlösning. Centrala frågor: Vilket samband finns mellan läsförståelse och elevernas möjlighet att lyckas i problemlösning med matematiskt kontextualiserade problem? På vilket sätt kan förståelsen av ord- och begrepp i vardagen, som i en matematisk kontext får en annan eller utvidgad betydelse, påverka elevernas problemlösningsförmåga? Kan man se likheter och skillnader i resultat mellan matematiskt kontextualiserade problem och motsvarande problem i matematiskt kontextlösa uppgifter? Vilket samband finns mellan läsförståelse och elevernas möjligheter att lyckas med aritmetiska, kontextlösa uppgifter? Teori: Formulering av forskningsfrågor och analys av resultat utgår från en socialkonstruktivistisk och sociokulturell förståelse. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer - vad innebär det? Ett exempel från en högstadieskola

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet; Göteborgs universitet

    Författare :Marga Widén; [2011-04-11]
    Nyckelord :framgångsfaktorer; elever i behov av särskilt stöd; skolutveckling; klasstorlek; föräldrasamverkan; reflekterande arbetssätt; grupprocesser; delaktighet; ansvar; självkänsla;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med min uppsats har varit att försöka upptäcka faktorer på en skola som möjliggjort godkändnivå för elever i behov av särskilt stöd. Är det möjligt att kombinera strävan att nå godkändnivå för alla med intentionerna i en skola för alla? Mitt andra syfte var att undersöka om en skola där alla når målen också lyckats med att bibehålla och öka elevers självkänsla. LÄS MER