Sökning: "Margareta Öhman"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Margareta Öhman.

  1. 1. Vi vill leka själva faktiskt! : En essä om barns kamratkultur i förskolan, när det inte riktigt fungerar och pedagogens roll i sammanhanget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anita Opacic; [2019]
    Nyckelord :preschool; peer culture; social competence; criteria; norm; power; conflict management; exclusion; approach; Förskola; kamratkultur; social kompetens; normer och värden; makt; konflikthantering; uteslutning; förhållningssätt;

    Sammanfattning : This essay focuses on my reflections on children’s peer culture and their interactions in preschool when it comes to conflicts and their ways of treating each other in such situations. I start by telling a story where I describe a situation between four children and their way of handling a conflict between them. LÄS MER

  2. 2. Lekens betydelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Katarina Järvborn; [2013]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; lek; lärande;

    Sammanfattning : Jag har gjort en undersökning om lekens betydelse i förskolan. Undersökningen är kvalitativ och syftar till att genom intervjuer och observationer fastställa hur viktig leken är för barnen i förskolan. Jag har sökt svar på mina frågor hos förskollärare och intervjuat dem om deras erfarenheter och uppfattningar. LÄS MER

  3. 3. Konflikter i förskolan - Ur ett genus- och miljöperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sara Andersson; Therese Dahlquist; [2012]
    Nyckelord :Genus; Förskola; Miljö; Konflikter;

    Sammanfattning : Abstract Detta examensarbete belyser konflikter i förskolan ur ett genus- och miljöperspektiv. Vi har gjort observationer på en avdelning på en förskola och intervjuat en pedagog. Vi undersökte om miljön har någon inverkan på att konflikter uppstår samt om det finns någon skillnad mellan pojkars och flickors lösningsstrategier. LÄS MER

  4. 4. ”Det viktigaste är att få leka” : Om tillhörighet, makt och kön som organiserande princip i fyra förskolebarns livsberättelser.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Margareta Öhman; [2006]
    Nyckelord :Genrer; konstruktion; kön; livsberättelse; makt; skapa gemenskap; social inkludering; social exkludering; subjektiv dimension; tillhörighet.;

    Sammanfattning : Enligt Konventionen om barnets rättigheter och Läroplanen för förskolan har barn rätt att göra sina röster hörda och bli lyssnade till. Hur detta ser ut i praktiken och vad som krävs av den vuxne för att samtal med barn ska fungera ömsesidigt är vad denna studie försöker inringa. LÄS MER