Sökning: "Mari Man"
Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden Mari Man.
1. Moraliska intuitioner och normativa teorier: Kan konsekventialismen få stöd av vetenskapen?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteoriSammanfattning : Peter Singer och Joshua Greene använder neurovetenskap och evolutionspsykologi för att ar- gumentera för att moraliska intuitioner generellt är otillförlitliga vilket innebär att vi inte bör basera moraliska omdömen på dem. Enligt dubbelprocessteorin om moraliska omdömen kopplas moraliska intuitioner som uppkommer genom automatiska reaktioner till deontolo- giska omdömen, medan rationella resonemang i hjärnans manuella läge tenderar att leda till konsekventialistiska omdömen. LÄS MER
2. "Man får gilla läget" : - Två livsberättelser om övergången till vuxenlivet vid autism och IF
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Abstract The transition from childhood to adulthood for people with disabilities seems to be a question with more focus nowadays and widely prevalent in many countries. This study specifically concentrates on people with autism and intellectual disabilities, their families and the care support available i society. LÄS MER
3. Ask the other question : Matsudas arbetssätt utifrån intersektionalitet på ordet man – ἀνήρ – i Matteus- och Markusevangelierna
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : The word ἀνήρ becomes important in the bread miracles in the Gospels of Matthew- and Mark. This thesis will problematize the usage of the word ἀνήρ, in the Gospels of Matthew- and Mark, and look at other usages, as material of comparison. LÄS MER
4. Hur lärare kan hjälpa elever att våga tala engelska : En studie om lärares syn på talängslans inverkan för elevers kommunikativa utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Att som elev delta muntligt i engelskundervisningen kan vara spännande för många elever men för en del elever uppstår talängslan. Talängslan innebär att man vid specifika situationer upplever ångest för att tala. LÄS MER
5. Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation : En intervjustudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, TAKK, kan hjälpa barn att lägga grunden för ett verbalt språk, och verka som ett komplement för de barn som inte ännu har ett verbalt språk. Många barn tillbringar stora delar av sin tid på förskolan och det är viktigt att alla barn får rätt förutsättningar för att kunna utvecklas till kompetenta samhällsmedlemmar i framtiden. LÄS MER