Sökning: "Maria Andersson"

Visar resultat 21 - 25 av 425 uppsatser innehållade orden Maria Andersson.

  1. 21. Samarbete mellan lärarprofessioner för att eleverna ska nå målen : Lärandemiljö och tidiga insatser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Åsa Andersson; Maria Östlund Rees; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; samarbete; lärmiljö; lärandemiljö; tidiga insatser; inkludering; läs- och skrivinlärning; speciallärare; specialpedagog; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur speciallärare och lärare beskriver att de samarbetar gällande de elever som bedöms vara i svårigheter och därmed riskerar att inte nå kunskapsmålen i årskurs tre i ämnet svenska. Studien är relevant eftersom det finns behov av mer kunskap om professioners samarbete, proaktivt arbetssätt, god lärandemiljö och tidiga insatser för läs- och skrivinlärning. LÄS MER

  2. 22. Konsumenters acceptans av insektsbaserade livsmedel i Sverige : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Maria Andersson; David Wimmerstedt; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund  År 2050 beräknas jordens befolkning uppgå till omkring nio miljarder människor. Drygt en miljard lever dagligen med akut hungersnöd. För att upprätthålla naturliga levnadsvanor behövs alternativa hållbara livsmedel. LÄS MER

  3. 23. Sorghantering i förhållande till vuxna kvinnors aktivitetsidentitet vid förlust av förälder.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Maria Andersson; Lina Höglund; [2023]
    Nyckelord :Aktivitetsidentitet; förlust; meningsfullhet; roller; smärtsam förlust; sorg; sorghantering; sörja.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Att förlora sin förälder i vuxen ålder är vanligt förekommande och har en stor inverkan på de anhörigas vardag och välmående. Sorg och förlust efter att ha förlorat en förälder påverkar individer på olika sätt och beror på sorgens karaktär där dödsförloppet och händelser i anslutning till förlusten är avgörande för individens sorg. LÄS MER

  4. 24. Proactive Paths. Innovative Solutions for Today’s Sustainability Challenges

    L3-uppsats, Lunds universitet/Internationella miljöinstitutet

    Författare :Alisa Horbachevska; Annisa Nur Diana; Ari Ronai Durning; Arianna Sofia Campos Madrigal; Ariel Adimahavira; Bjarke Bjørch-Haderup; Björn Thorsten Rainer Schulz; Daniel Rojas Arias; Daniela Rosa Maria Alfaro Valle; Desirée Pettersson; Diljá Ólafsdóttir; Eidur Thor Árnason; Emiliano Vuillermoz; Emma Wikström; Florencia Linarez; Mario Gustavo Pacheco Portilla; Jacob Willer Holm; Javier Arenas Alonso; Jonelle St Lewis; Joud Alsuhaibani; Justine Auvrignon; Alexa Malick; Lukrecija Vaisyte; Marleen Mammen; Nina Andersson; Patricia Pasaribu; Sanchita Mahajan; Sascha Börgemann; Sergei Sorokin; Simon Schultheis; Simone Cimadomo; Zinyat Gurbanova; Wanying Liu; [2023]
    Nyckelord :circularity; rare earth elements; offshore wind industry; buildings decarbonisation; voluntary carbon market; mental resilience children Ukraine; accelerating innovation; climate adaptation; impact-driven software; wine Alentejo; circular electronics innitiative; nature-based learning; UNIDO; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 25. Från konkret till abstrakt matematiskt tänkande med stöd av konkret material : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver undervisning med stöd av konkret material

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Maria Andersson; [2022]
    Nyckelord :APOS-teorin; matematikinlärning; utbildning; årskurs F-3;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att öka kunskapen om hur lärare använder konkret material i sin undervisning för att elever därigenom ska nå ett abstrakt matematiskt tänkande. Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av intervjuer med lärare i årskurs F-3. LÄS MER