Sökning: "Maria Bäck"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Maria Bäck.

  1. 1. Att vara medkännande med sig själv och andra -En kvalitativ studie om vad arbetet med (själv)medkänsla tillför psykologen som yrkesperson och privatperson.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Viktoria Bäck; Maria Svensson; [2016]
    Nyckelord :selfcare; client; psychologists; Mindful Self-Compassion MSC ; Compassion Mind Training CMT ; Compassion Focused Therapy CFT ; compassion; Self-Compassion; IPA; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur psykologer som arbetar med (själv)medkänsla definierar och förstår begreppet (själv)medkänsla och hur de upplever nyttan av detta arbete som yrkespersoner och privatpersoner. Sju psykologer intervjuades och datamaterialet analyserades med Interpretative Phenomenological Analysis (IPA), vilket gav sex huvudteman: Att vara medkännande med sig själv; Common humanity; Effekter hos patienter; Självomhändertagande strategi; Lättare att hantera påfrestningar; Integrerad i personligheten. LÄS MER

  2. 2. Hur pusslar man ihop ett liv som gått i tusen bitar? : En litteraturstudie om föräldrars upplevelser av att ha ett barn som drabbats av cancer

    Kandidat-uppsats, Röda Korsets Högskola

    Författare :Cecilia Bäck; Anna-Maria Lindholm Hallberg; [2012]
    Nyckelord :children; cancer; cancer treatment; parents; experience; barn; cancer; cancerbehandling; föräldrar; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Cancer drabbar cirka 250-300 barn varje år. Föräldrar har fått en alltmer betydelsefull roll i omvårdnaden av sitt barn på sjukhus. Enligt tidigare forskning har föräldrars upplevelser av vården varit beroende av sjuksköterskors bemötande, deras intresse för barnet och tillgänglighet. LÄS MER

  3. 3. "- Ay Caramba, vilket väder! brukar hon säga."

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Maria Åberg; Johan Bäck; [2008]
    Nyckelord :barn- och ungdomslitteratur; etnicitet; karaktärstyper i litteraturen; nationalitet; stereotyper i litteraturen;

    Sammanfattning : Barn- och ungdomslitteratur är en viktig del av verksamheten i förskola och skola. De böcker som barnen och eleverna möter påverkar dem på olika sätt. I texterna finns både implicita och explicita budskap, vilket gör dem intressanta att granska ur olika perspektiv. LÄS MER