Sökning: "Maria Bergsten"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Maria Bergsten.
1. Att lindra barns preoperativa oroIcke-farmakologiska strategier att använda i en dagkirurgisk kontext
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : .... LÄS MER
2. ATT BYGGA VIDARE PÅ KULTURARVET Diskurser om Liljevalchs konsthall och dess tillbyggnad
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvårdSammanfattning : This thesis is about Liljevalchs art gallery in Stockholm and its intended annex, which is now under construction and will be completed in 2021. The purpose of the thesis is to identify different kinds of discourse regarding both Liljevalchs art gallery and the annex. LÄS MER
3. Specialistsjuksköterskans erfarenheter av samarbete mellan verksamheter i omvårdnaden av äldre med komplexa vårdbehov
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avdelningen för omvårdnad - avancerad nivåSammanfattning : Bakgrund: Befolkningen i Sverige blir allt äldre och äldre personer med komplexa vårdbeho vökar. År 2014 var cirka 500000 personer 80 år eller äldre i Sverige och detta beräknas öka till 800000 år 2030. LÄS MER
4. Reflektion - vägen till en lärande organisation? : En studie om reflektionens betydelse för yrkesmässig utvecklingoch organisatoriskt lärande.
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknikSammanfattning : samband med att den studerade myndigheten genomgick enomorganisation där organisationsstrukturen förändrades och styrochledningsfilosofin tog en ny riktning påbörjades resan mot attbli en ”lärande organisation”. Som ett led i förändringsarbetetimplementerades en ny arbetsmetod; reflektion i vardagen (RÌV). LÄS MER
5. Hur kan undervisning i förskolan utformas och anpassas för att inkludera alla barn? : Pedagogers erfarenheter av ett dubbelt uppdrag
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur förskolans pedagoger kan arbeta för att utforma en inkluderande undervisning för alla barn, både barn med behov och barn med särskilda behov, samt vilka förhållningssätt och stödfunktioner som uttrycks som värdefulla för att kunna möta enskilda barns behov och inkludera dem i undervisningen. För att ta reda på detta har vi genomfört kvalitativa och semistrukturerade gruppintervjuer samt individuella intervjuer på fyra olika förskolor. LÄS MER