Sökning: "Maria Bernstein"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Maria Bernstein.

  1. 1. ”Kan barn få allting”? Aktionsforskning med barns reella inflytande, delaktighet samt demokrati i fokus - En djupdykning i policytexter för arbetslagets medvetenhet och ökade måluppfyllelse

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Kuczerski; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; Förskola; Reellt inflytande; Delaktighet; Demokrati; Inflytande; Bernstein; Makt; Kontroll; Medvetenhet; Deltagande observation; Pedagogisk diskurs.;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att utforska läroplanen och utvalda policytexter som formuleras på politisk nivå och granska vad som explicit praktiseras i utbildningen. Studien har varit ett utvecklingsarbete som använt aktionsforskning som ansats. LÄS MER

  2. 2. Samverkan i förskolan. En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares upplevelse av informell samver-kan med vårdnadshavare i förskolan..

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ulrika Börjesson; Maria Ericsson; [2024-02-27]
    Nyckelord :Informell samverkan; förskollärare; vårdnadshavare; handlingsutrymme; profess-ion; delaktighet; inflytande; Bernsteins pedagogiska teori; klassifikation; inramning.;

    Sammanfattning : Samverkan med vårdnadshavare beskrivs som en viktig del av förskolans uppdrag. I läroplanen (Lpfö18, 2018) beskrivs hur förskolan ska ”samarbeta på ett nära och förtroendefullt sätt med hemmen” (s. 17) och i skollagen (SFS 2010:800) anges att forum för samverkan ska erbjudas genom exempelvis föräldramöten och brukarråd. LÄS MER

  3. 3. Etik i religionskunskap : En studie om etikens utrymme och framställning i tre läroböcker för mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Maria Kalantzidou; [2016]
    Nyckelord :Textbooks; Textbook analysis; Didactics of ethics; Religious education; Middle school; Läroböcker; Läroboksanalys; Etikdidaktik; Religionskunskap; Mellanstadiet;

    Sammanfattning : Ethics is overall an important subject in school education but distinguishes in religious education compared to other school subjects. I have chosen this subject in the light of the fact that there’s not been done much research about the didactics of ethics. LÄS MER

  4. 4. Hur ser vi på vår framtid? : En kvalitativ intervjustudie om idrottslärarstudenters attityder och syn på ämnet Idrott och hälsa och yrket som lärare i Idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Maria Landqvist; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim The aim of the study is to examine how future teachers of Physical Education view the subject, the occupation and their attitudes about the future and create an understanding about this through these research questions: In what way do the teacher students justify the subject Physical Education? How do teacher students view the future of the subject and the occupation? According to the teacher students, what and whom affect the subject? Is there a difference between the teacher students’views and attitudes depending on if they are currently in their second or last year of their education? Method This study use qualitative methods in order to create a deeper understanding for the participants’ views and attitudes. Eight teacher students of Physical Education were interviewed. LÄS MER

  5. 5. Montessoripedagogik i idrottsundervisningen Idrottslärares förhållande till Montessoripedagogiken i idrottsundervisningen

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elisabet Friberg; Maria Lindgren; [2010]
    Nyckelord :Montessoripedagogik; sex grundprinciper; idrott och hälsa; tävlingsfokuserat; åldersintegrerat;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att se om och hur Montessoripedagogiken används i idrottsundervisningen. Vi har använt oss av läroplansteorin som utgår från vad Bernstein (1971) och Lundgren (1979) framställt. LÄS MER