Sökning: "Maria Edlund"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Maria Edlund.

  1. 1. Erfarenheter vid planering av vård i livets slutskede : En allmän litteraturöversikt ur ett anhörigperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Gilda Yildiz Edlund; Ida-Maria Stenius; [2024]
    Nyckelord :Anhörig; Beslutsfattande; Familjeerfarenhet; Förhandsplanering; Kommunikation; Livets slutskede;

    Sammanfattning : Background: End-of-life care meant seeing patients as a whole person where integrity and autonomy were considered. Good communication, documentation and information to both patients and relatives was considered essential. LÄS MER

  2. 2. Stockholms stadskyrkogårdars kvaliteter : en platsstudie som lyfter rekreativa kvaliteter och gröna värden

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Ebba Edlund; Hannah Nordström; [2023]
    Nyckelord :Stockholm; landskapsarkitektur; S:ta Maria Magdalena kyrkogård; Adolf Fredriks kyrkogård; S:t Johannes kyrkogård; Katarina kyrkogård; kyrkogård; stadskyrkogård; grönyta; stadsplanering; rekreativa stadsmiljöer; parkmiljö; perceived sensory dimensions PSD ; liminal-; spiritual-; multicultural- and multifunctional spaces LSMM ;

    Sammanfattning : Tillgång till grönområden är en grundförutsättning för hållbara städer och människors fysiska och mentala välmående, men växande befolkningar i städerna leder till att befintlig rekreativ grönyta exploateras och byggs bort. Det leder i sin tur till att andra typer av grönstruktur, exempelvis kyrkogårdar och begravningsplatser, används i allt större utsträckning för rekreativa ändamål. LÄS MER

  3. 3. Three Times Trauma : A literary analysis of NoViolet Bulawayo's We Need New Names and its potential in the EFL classroom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Maria Edlund; [2020]
    Nyckelord :NoViolet Bulawayo; We Need New Names; EFL classroom; upper secondary school; African Diaspora; postcolonial literature; trauma;

    Sammanfattning : This thesis argues that events in the postcolonial novel We Need New Names by NoViolet Bulawayo can be viewed as traumatic based on three different aspects; witnessed trauma, transgenerational trauma and cultural trauma. In addition, the thesis provides pedagogical implications and analysis of the novel’s usefulness in the Swedish EFL classroom. LÄS MER

  4. 4. Polariseringen kring orsaksförklaringarna om hedersrelaterat våld : En kvalitativ diskursanalys om hur sju svenska forskningsverk beskriver orsaksförklaringarna om hedersrelaterat våld.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Louise Edlund; Maria Saliba; [2019]
    Nyckelord :Honor-related violence; polarized debate; intersectionality; culture; social work and explanations of cause; Hedersrelaterat våld; polariserad debatt; intersektionalitet; kultur; socialt arbete och orsaksförklaringar;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis work is to investigate how research on honor-related violence is structured and how this can potentially affect social work. The scientific problem we see is about the fact that the polarized debate regarding honor-related violence is a growing problem, not only in Sweden, but also in other Nordic countries. LÄS MER

  5. 5. Vår historias betydelse : En diskursanalys av sameskolans och svensk grundskolas arbete med identitetsskapande i historieämnet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Maria Edlund; [2019]
    Nyckelord :Identitet; historiedidaktik; sameskolan; grundskolan; minoritet; mångkulturalitet; läroplansanalys;

    Sammanfattning : Within the educational system you will experience students from different cultures, thus the question was asked: what are the expectations on you as a teacher when working with the students’ process of a positive identity view? The essay has examined how elementary school and the sami school work with identity in school and in history class. The investigation has been executed through Critical Doscourse Analysis (CDA) on the source material Syllabi and course plan for history subject for elementary school and sami school fråm 1994 and 2011, and syllabus for sami school from 1996. LÄS MER