Sökning: "Maria Engström"
Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden Maria Engström.
6. Hur utformas pedagogiska insatser vid matematikångest i mellan- och högstadiet? Några lärares tankar kring matematikångest
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Matematikångest är ett utbrett problem bland elever runt om i världen, troligtvis även här i Sverige (Engström, 2015). Matematikångest börjar av olika orsaker utvecklas väldigt tidigt under skolåren, men blir mer synlig då kraven på elevens kunskaper ökar (Karlsson, 2019). LÄS MER
7. Att välja medicinen : Aspekter som kan påverka följsamheten till underhållsbehandling för personer med bipolär sjukdom. En integrativ litteraturstudie.
Magister-uppsats, Ersta Sköndal Bräcke högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bipolär sjukdom är en kronisk och allvarlig sjukdom och risken för återinsjuknande är livslång. Risken för suicid och olycksfall är förhöjd under både maniska och depressiva episoder. Farmakologisk långtidsbehandling är den primära behandlingen för att behandla och förebygga maniska och depressiva skov vid bipolär sjukdom. LÄS MER
8. Impact of social threats and their effect on organizational change process efficiency
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : The human brain is sensitive to threat. Loss in Status, Certainty, Autonomy, Relatedness and Fairness – SCARF – is considered threatening. Threat creates a stress response and stress impairs cognitive functions as problem-solving, decision-making, learning and emotional control. LÄS MER
9. "KANSKE INTE JAG" : Mäns syn på destruktiva maskulinitetsnormer och arbete för jämställdhet mellan könen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologiSammanfattning : .... LÄS MER
10. ”Idag lägger vi varje barn under förstoringsglas” -En kvalitativ studie om den pedagogiska måltiden över tid
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka pedagogers syn på och upplevelser av den pedagogiska måltiden i förskolan över tid. Det teoretiska perspektiv vi har valt är Michel Foucaults makt- och styrningstekniker. Detta för att synliggöra de bakomliggande strukturer som påverkar och styr den pedagogiska måltiden. LÄS MER