Sökning: "Maria Gester"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Maria Gester.

  1. 1. Pedagogers arbete med kommunikation : En studie om alternativ kompletterande kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Alternativ kompletternade kommunikation; förskola; TAKK; GAKK; inkludering;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ etnografisk studie där syftet med studien är att synliggöra vilka och i vilken mån pedagoger inom förskolan, använder olika metoder för att skapa möjligheter till en kommunikativ och inkluderande miljö för alla barn. Lärande sker ofta i sociala sammanhang där alternativ kompletterande kommunikation (AKK) kan skapa förutsättningar för individen, gällande sociala kompetenser, ökat självförtroende samt välmående. LÄS MER

  2. 2. Synad i sömmarna : Positiva värderingar som gemenskapande och kunskapande aktiviteter under handarbetsträffar

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Maria Johansson; [2016]
    Nyckelord :samtalsanalys; conversation analysis; positiva värderingar; värderingsaktiviteter; multimodalitet; gemenskap; kunskap; syförening;

    Sammanfattning : Uppsatsen utforskar positiva värderingar i social interaktion under handarbetsträffar. Det teore­tiska och metodologiska perspektivet är den samtals­analys som kallas conversation ana­lysis, CA. LÄS MER

  3. 3. Kommunikativa handlingsmönster i enskild sångundervisning : observationsstudie av tre sångpedagoger på gymnasiets estetiska program

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Maria Lindberg; [2015]
    Nyckelord :individual singing; patterns of behaviour; communication; communication tools; enskild sång; individuell sång; handlingsmönster; kommunikation; kommunikativa verktyg;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka på vilka sätt sångpedagogerna kommunicerar med eleven: vilka kommunikativa verktyg använder sångpedagogen och hur kombineras dessa i olika handlingsmönster. Studien begränsas till att analysera den del av sånglektionen som specifikt handlar om övningar. LÄS MER

  4. 4. TAKK : Ett alternativt hjälpmedel för barn att kommunicera med varandra?

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Rebecca Lilja; Maria Gustafsson; [2015]
    Nyckelord :TAKK; barn; förskola; kommunikation; språkutveckling; verbalt språk;

    Sammanfattning : Användandet av tecken som alternativt kommunikationssätt är något som ökat mer och mer i förskolorna. Pedagoger använder då tecken som en förstärkning av de ord som förmedlas till barnen för att ge dem en chans att förstå de vuxnas intentioner. LÄS MER

  5. 5. Social interaktion i afasigrupp : En samtalsanalytisk studie med inriktning mot socialt fasadarbete och gester

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Hälsouniversitetet

    Författare :Maria Jönsson; Hanna Persson; [2014]
    Nyckelord :aphasia; social interaction; communication; conversation analysis; face-work; gestures; aphasia group; afasi; social interaktion; kommunikation; samtalsanalys; face; fasadarbete; gester; afasigrupp;

    Sammanfattning : Every year, 12,000 people in Sweden are diagnosed with aphasia. Many people with aphasia supplement their logopedic treatment by participating in an aphasia group. Aphasia groups provide both social and linguistic stimulation. LÄS MER