Sökning: "Maria Gustafsson"

Visar resultat 11 - 15 av 123 uppsatser innehållade orden Maria Gustafsson.

  1. 11. "Det är vi som offrar mest" : Ungdomars upplevelser under Covid-19 pandemin

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Maria Engström; Catrin Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; pandemi; ungdomar; smittspridning; psykiskt mående; restriktioner; beteende; upplevelse;

    Sammanfattning : Covid-19 pandemin har påverkat både samhället och individen. Skolor har gått över till distansundervisning och social distansering rekommenderas. Ungdomar är i en social tid i livet och vissa upplever försämrat psykiskt mående under pandemin. LÄS MER

  2. 12. Sjuksköterskors erfarenheter av egenvård hos diabetes typ-2 patienter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap; Högskolan i Gävle/Med-Vårdvetenskap

    Författare :Julia Gustafsson; Maria Vallberg; [2021]
    Nyckelord :Diabetes mellitus; type-2; experience; nurse; self-care; Diabetes mellitus; type-2; egenvård; erfarenheter; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes mellitus typ-2 är en av de vanligaste folksjukdomar världen över, i Sverige uppskattas det till att ca 300 000 människor lider av sjukdomen. En stor del av behandlingen för människor med diabetes typ-2 är att ändra sina matvanor, fysisk aktivitet och att medicinera sig själva, detta kallas för egenvård. LÄS MER

  3. 13. Läsläxor : En kvalitativ studie om sju årskurs 1-3 elevers tankar kring läsläxor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Gustafsson; Hévi Kilincaslan; [2021]
    Nyckelord :läsläxor; samspel; lågstadiet; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskaperna om hur sju 1–3 elever ser på läsläxor utifrån ett personligt plan och ur ett samspelsperspektiv. För att fördjupa dessa kunskaper används en kvalitativ ansats där semistrukturerade intervjuer används. LÄS MER

  4. 14. Bedömning och utveckling av elevers skolordförråd : ur speciallärares, lärares och elevers perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Kerstin Friman Gustafsson; Maria Nilsson; [2021]
    Nyckelord :assessment; conceptualization; language and knowledge developing methods; school vocabulary; special needs teacher; student interaction; vocabulary; bedömning; begreppsbildning; elevinteraktion; skolordförråd; sociokulturell teori; speciallärare; språklig sårbarhet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är att ordförrådet och därmed skolordförrådet är av central betydelse för elevers skolframgång. Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur några speciallärare och lärare beskriver att de bedömer, undervisar och utvecklar elevers begreppsbildning och skolordförråd. LÄS MER

  5. 15. Exploring Localized Humanitarian Innovation: A combined scoping study and case study of the Red Cross and Red Crescent Movement

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Riskhantering och Samhällssäkerhet

    Författare :Jessica Eliasson; Maria Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Humanitarian Innovation; Localization; Localized Humanitarian Innovation; The Red Cross and Red Crescent Movement.; Technology and Engineering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Within recent years, the concept of Humanitarian Innovation (HI) has emerged and received growing attention within the humanitarian system as a critical means of adapting to growing complexities, uncertainties and resource scarcity. While perceived as a means of stimulating broader system changes and increasing effectiveness and efficiency of humanitarian assistance, current efforts of HI have met criticism for being too top-down driven, Northern biased and detached from local actors priorities and needs. LÄS MER