Sökning: "Maria Gustavsson"

Visar resultat 11 - 15 av 52 uppsatser innehållade orden Maria Gustavsson.

  1. 11. Att uppmärksamma könsroller i den visuella världen : En genusanalys av fokalisering och genuslekt i tv-serien 13 Reasons Why ur ett didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Josefin Gustavsson; [2019]
    Nyckelord :Masculinity; femininity; didactics; sex roles; gender; 13 Reasons Why; focalization; genderlect; Maskulinitet; femininitet; didaktik; könsroller; genus; 13 Reasons Why; fokalisering; genuslekt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån Maria Nikolajevas feministiska narratologi uppmärksamma och undersöka stereotypa könsroller i serien 13 Reasons Why. Dessa stereotypa könsroller analyseras med hjälp av en genusteori kring det sociala könet som socialt konstruerat som feminina och maskulina karaktärsdrag. LÄS MER

  2. 12. Språkets struktur i svenskämnet : Svensklärares syn på språkets struktur och deras undervisning om det i åk 4-6

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Gustavsson; [2018]
    Nyckelord :language structure; grammar; grammar teaching; språkets struktur; grammatik; grammatikundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to illustrate how some teachers teach the concept of language structure in grades 4–6 and clarify if language structure is taught as a separate moment in teaching or as a part of the teaching of writing. The study is carried out through qualitative inteviews with five Swedish teachers in four different schools. LÄS MER

  3. 13. Bedömning av texttolkning : En studie i hur lärare bedömer elevers förmåga att tolka budskap i text

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Maria Helming Gustavsson; [2017]
    Nyckelord :Text interpretation; literary competence; literary transfer; reading competence; reading comprehension; readings; dialogue; assessment competence; formative assessment; summative assessment; metalanguage; tacit knowledge.; Texttolkning; litterär kompetens; literary transfer; läskompetens; läsförståelse; läsarter; dialog; bedömningskomptens; formativ bedömning; summativ bedömning; metaspråk; tyst kunskap.;

    Sammanfattning : This study, based on interviews with seven teachers of Swedish, investigates how they define the concept of text interpretation and how they assess pupils’ ability to interpret text. The results show that the teachers define text interpretation as an ability to perceive hidden messages in text and an ability that is closely connected to reading comprehension. LÄS MER

  4. 14. Bedömning av texttolkning : En studie i hur lärare bedömer elevers förmåga att tolka budskap i text

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Maria Helming Gustavsson; [2017]
    Nyckelord :Text interpretation; literary competence; literary transfer; reading competence; reading comprehension; readings; dialogue; assessment competence; formative assessment; summative assessment; metalanguage; tacit knowledge.; Texttolkning; litterär kompetens; literary transfer; läskompetens; läsförståelse; läsarter; dialog; bedömningskomptens; formativ bedömning; summativ bedömning; metaspråk; tyst kunskap.;

    Sammanfattning : This study, based on interviews with seven teachers of Swedish, investigates how they define the concept of text interpretation and how they assess pupils’ ability to interpret text. The results show that the teachers define text interpretation as an ability to perceive hidden messages in text and an ability that is closely connected to reading comprehension. LÄS MER

  5. 15. What's Up? : En samtalsanalys av barns sms- och WhatsApp-konversationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gustavsson; [2015]
    Nyckelord :samtalsanalys; emoji-figurer; närhetspar; visuella signaler;

    Sammanfattning : Syftet var att undersöka hur barn kommunicerar med varandra i skriftliga konversationer på sina smartphones. Jag har använt mig av en empirisk metod där jag bad barn om att få ta del av barns konversationer för att undersöka deras användande av emoji-figurer och visuella signaler, så som till exempel imititerande ljuduttryck. LÄS MER