Sökning: "Maria Hagberg"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Maria Hagberg.

  1. 1. "Var dag är en sällsam gåva" : En självbiografistudie om personers upplevelse av att få ett cancerbesked.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Maria Hagberg; Mary Johannesson; [2021]
    Nyckelord :Besked; cancer; kommunikation; självbiografier; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: En av tre svenskar kommer att få ett cancerbesked under sin livstid. Cancerutvecklingen kan påverkas av yttre faktorer som kosten samt tobaksanvändning. Cancerbeskedet kan upplevas som en livskris och är förknippat med faran av att dö. Det har stor betydelse hur ett cancerbesked lämnas. LÄS MER

  2. 2. Analys av livsmedelsföretags strategier i förhållande till branschens hållbarhetsutmaningar : En studie baserad på förädlingsföretag inom kött- och mejeriproduktion

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Projekt, innovationer och entreprenörskap

    Författare :Sara Hagberg; Maria Lokat; [2021]
    Nyckelord :Sustainability; sustainability challenges; food; food industry; sustainability strategies; strategies; circular economy; systemic perspective; innovation; open innovation; sustainability categorization; Hållbarhet; hållbarhetsutmaningar; livsmedel; livsmedelsindustrin; livsmedelsbranschen; hållbarhetsstrategier; strategier; cirkulär ekonomi; systemperspektiv; innovation; öppen innovation; hållbarhetskategorisering;

    Sammanfattning : Today, companies' sustainability work is considered business-critical, and more demands are arising within the area. The requirements are based on environmental factors, where the declining biodiversity and scarce resources make it crucial for companies to find new solutions for both resource efficiency and products. LÄS MER

  3. 3. Hur är en bra lärare? : En utforskande studie som jämför lärarskap och teorier om ledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Maria Hagberg Jangsell; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Tonårsrevolt eller hedersproblematik? En kvalitativ studie om socialsekreterares definitioner och interventioner i ärenden med hedersproblematik

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Marie Ohlander; Ylva Jönsson; [2010]
    Nyckelord :etnocentrism; barnavårdsutreding; sociala konstruktioner; tvångsäktenskap; oskuld; heder; hedersrelaterat våld; socialsekreterare; honor; virginity; forced marriage; social constructions; ethnocentrism; social worker; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to study what knowledge and understanding social workers think they have when it comes to honor-related problems and how they handle cases with these issues. We made a qualitative study and interviewed six social workers who work with young people and honor issues. LÄS MER

  5. 5. På återseende om 20 år? : En studie av HusmanHagbergs relationsmarknadsföring

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emma Anderberg; Maria Öhman; [2007]
    Nyckelord :Relationsmarknadsföring; sällanköpsmarknad; trygghet; kundlojaitet; kundnöjdhet;

    Sammanfattning : Svensk titel:  På återseende om 20 år?Hur hålls relationen mellan kund och företag vid liv på en sällanköpsmarknad?- en studie av HusmanHagbergs relationsmarknadsföringEngelsk titel:  Will we meet again in 20 years?How does the relationship between a customer and company survive on a “rarely buying market”? – a study of the relationship marketing of HusmanHagberg Författare:   Emma Anderberg och Maria ÖhmanFärdigställd:  2007Handledare:  Nazeem Seyed-MohamedAbstract:During recent years a focus on the development of good and long-term relationships with the customers has replaced the single transactions that which have been the goal when using traditional marketing methods. To succeed on a tough and competitive market it is important for companies to develop good and long-term relationship with their customers. LÄS MER