Sökning: "Maria Hedin"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Maria Hedin.

  1. 1. Yrkesidentitet och lärare i fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Hedin; Susanna Scavo; [2023-12-07]
    Nyckelord :Yrkesidentitet; Lärare i fritidshem; Facebookgrupper; Fritidshem;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vad som skrivs i yrkesrelaterade Facebookgrupper av och om lärare i fritidshem. Vi vill undersöka hur yrket framställs i Facebookgrupper för lärare i fritidshem och på så sätt försöka skapa en bild av hur lärarna själva ser på sitt yrke och sin yrkesidentitet. LÄS MER

  2. 2. Överlämning till första årskursen i anpassad grundskola : Elevers rätt till kontinuitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Kajsa Hedin; Olander Maria; [2023]
    Nyckelord :Anpassad grundskola; Förskola; Kommunikation; Process; Transaktionsförståelse; Transaktionsmodell; Överlämning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vilka arbetsprocesser och kommunikationsprocesser som framträder i speciallärares och rektorers beskrivningar av överlämningsprocessen till första årskursen i anpassad grundskola. Studien har tre frågeställningar: Hur beskriver speciallärare och rektorer överlämningen till första årskursen i anpassad grundskola? Framträder det några arbetsprocesser i beskrivningarna och vilka är i så fall dessa? Vilka kommunikationsprocesser synliggörs i de arbetssätt som beskrivs? Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Var är livsfrågorna? : En studie om hur livsfrågor konstrueras i två läroböcker i SO för årskurs 1-3, med avseende på elevperspektiv och social kontext

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Hettman; Anna Wilhelmsson; [2020]
    Nyckelord :Livsfrågor; Lärobok; Kritiskt diskursanalys; Styrdokument;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur livsfrågor konstrueras i två valda läroböcker i SO för årskurs 1-3, med avseende på elevperspektiv och social kontext, med hjälp av forskningsfrågorna Hur konstrueras livsfrågor i elevuppgifter?; Hur konstrueras livsfrågeperspektivet i de textavsnitt som behandlar ett ämnesinnehåll?; Hur är sambandet mellan ämnesinnehåll och elevuppgifter?; Hur korrelerar konstruktionen av livsfrågor i de utvalda läroböckerna med den som finns i  Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Skolverket, 2018)?. Det empiriska materialet samlades in genom en analys av två läroböcker anpassade för årskurs 1-3: Boken om SO 1-3 (2013) av Annica Hedin & Elisabeth Ivansson med och PULS SO-boken (2011) av Maria Willebrand och Göran Körner. LÄS MER

  4. 4. Det komplexa samarbetet mellan fritidshem och hem : En studie om samarbetet samt dess påverkan på elevens sociala utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sandra Sognevik Joo; Maria Hedin; [2019]
    Nyckelord :after-school programme; guardiancooperation; disagreement; communication; dialogue; fritidshem; föräldrasamarbetet; oenighet; kommunikation; dialog;

    Sammanfattning : The purpose of this independent work is, firstly, to gain a greater understanding of the complex cooperation between educators in the after-school programme and guardians, and secondly, to see how the collaboration affects the social development of pupils. The study is based on two stories about our own professional experience from situations which are difficult to assess. LÄS MER

  5. 5. Att tala eller tiga? : Om kritik och dess konsekvenser för lärare inom skolans organisation

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Svahn; [2017]
    Nyckelord :ethics; freedom of speech; New Public Management; upper secondary education; Whistleblowing; Sweden; etik; gymnasieskolan; New Public Management; Whistleblowing; yttrandefrihet;

    Sammanfattning : In the light of overall democratic and normative values for Swedish education, including freedom of expression, the aim of this study was to examine how teachers’ critical comments on a school organization at upper secondary level (post-16 education) can be received and possible implications for teachers who express such criticism and for the school organization. The questions focused on criticism in relation to the core values of education and freedom of expression, in a policy context of marketization of the Swedish school system. LÄS MER