Sökning: "Maria Huynh"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden Maria Huynh.

  1. 1. Biståndshandläggarens respekt för den enskilde – ett önsketänkande? : En kvalitativ studie om biståndshandläggarens (o)möjliga uppdrag att respektera självbestämmanderätten hos individer som har en demenssjukdom

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Francisco Mauricio De Leon Gonzalez; Maria Huynh; [2020]
    Nyckelord :care manager; self-determination; dementia; discretion; elderly; needs assessment.; biståndshandläggare; självbestämmanderätten; demenssjukdom; handlingsutrymme; äldre; biståndshandläggning.;

    Sammanfattning : BISTÅNDSHANDLÄGGARENS RESPEKT FÖR DEN ENSKILDE – ETT ÖNSKETÄNKANDE? Författare: Francisco Mauricio De Leon Gonzalez, Maria Huynh Mälardalens Högskola Akademin för hälsa, vård och välfärd Socionomprogrammet Examensarbete inom socialt arbete, 15 högskolepoäng Vårtermin 2020     Sammanfattning Syftet med studien är att beskriva biståndshandläggarnas handlingsutrymme och uppmärksamma dilemman som kan uppstå under biståndshandläggningen med äldre som har en demenssjukdom samt hur biståndshandläggarna uppfattar sitt handlingsutrymme. Författarna till studien önskade även belysa självbestämmanderättens roll under handläggningsprocessen mellan en biståndshandläggare och en äldre som har en demenssjukdom. LÄS MER

  2. 2. Genuskodade rum i förskolan : En experimentell studie om hur genuskodade respektive genusinkluderande rum påverkar pojkars och flickors sätt att leka under den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Trang Huynh; Maria Pettersson; [2016]
    Nyckelord :genus; rum; materialitet; leksaker; posthumanism; miljö; dockvrå; byggrum; lek; kön;

    Sammanfattning : Syftet med denna experimentella studie var att undersöka hur genuskodade och genusinkluderande rum kan påverka pojkars och flickors fria lek. Dockvrå och byggrum som är starkt genuskodade rum i förskolan omformades till genusinkluderande och barns lek i dessa rum observerades före- och efter miljöernas omvandling. LÄS MER