Sökning: "Maria Jansson"

Visar resultat 11 - 15 av 95 uppsatser innehållade orden Maria Jansson.

  1. 11. Inkludering i förskolan. : Förskollärares beskrivning av arbetet med inkludering av barn i behov av särskilt stöd.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Eva Jansson; Maria Wirsenius; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur förskollärare beskriver förutsättningar för ett inkluderande arbetssätt i förskolan med barn i behov av särskilt stöd. Studien utgår ifrån följande frågeställning: Vilka faktorer påverkar förskollärares förutsättningar att genomföra ett inkluderande arbete i förskolans verksamhet? Vi har grundat forskningsarbetet i ett fenomenografiskt perspektiv där variation av förskollärares uppfattningar och erfarenheter har identifierats. LÄS MER

  2. 12. Löpares upplevelse av staden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Maria Jansson; [2022]
    Nyckelord :Motionslöpning; Faktorer; Urbana miljöer; Folkhälsa; Skillnader;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att genom springdagböcker och fokusgrupper undersöka hur 21–24 åriga orienterare och motionärer upplever löpning i urbana miljöer. Därav blev frågeställningarna: Vilka faktorer upplever orienterare och motionärer påverkar motionslöpning i urbana miljöer? Vilka skillnader i upplevelse av löpning i urbana miljöer går att urskilja mellan orienterare och motionärer? Metoderna som användes i undersökningen var litteraturstudie, springdagbok, fokusgrupp och tematisk analys. LÄS MER

  3. 13. Kontroversiella frågor i samhällskunskap – relationers betydelse för undervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maria Jansson; Göran Nilsson; [2021-11-18]
    Nyckelord :kontroversiella ämnen; förmågor; relationer; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie uppmärksammar hur lärare upplever och reflekterar över den verklighet de möter i sitt arbete med kontroversiella frågor. Studien har utformats med en hermeneutisk ansats med syfte att förstå och tolka den verklighet som lärare upplever vid hanteringen av kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisningen. LÄS MER

  4. 14. Rasmus, Lotta, Emil & Madicken : En kvalitativ textanalys om hur genusmönster skildras i fyra kapitelböcker av Astrid Lindgren.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Uppsala universitet Innovation (UU Innovation)

    Författare :Amelia Davies; Fanny Jansson; [2021]
    Nyckelord :Pedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie synliggör normbärande och normbrytande egenskaper hos fyra huvudkaraktärer i fyra kapitelböcker av Astrid Lindgren för att kunna bidra till den litteraturdidaktiska diskussionen. Maria Nikolajevas (2017) schema för könsstereotypa egenskaper fungerar som analysverktyg. LÄS MER

  5. 15. Undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om undervisning med de yngsta förskolebarnen i syfte att främja språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elin Jansson; Maria Persson; [2021]
    Nyckelord :Undervisning; språkutveckling; förskolans yngsta barn; förskollärares perspektiv; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien vill belysa förskollärares syn på språklig undervisning i arbetet med de yngsta barnen på förskolan. Undervisningsbegreppet är ett relativt nytt och svårdefinierat begrepp som tillkommit förskolans läroplan och är därför i behov av mer forskning. LÄS MER