Sökning: "Maria Lilja"
Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden Maria Lilja.
6. Blivande adoptivföräldrars upplevelse av infertilitet och adoptionsprocessen
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för VårdvetenskapSammanfattning : Ofrivillig barnlöshet är ett stort problem i Sverige idag och av kvinnor i barnafödande ålder är ca 1 av 10 drabbade. De flesta som lider av infertilitet använder sig av medicinsk hjälp som förstahandsmetod. Misslyckas man med den medicinska hjälpen går vissa par vidare med adoption direkt medan andra ser detta som en sista utväg. LÄS MER
7. Verbbenämning hos vuxna med afasi : Bedömt med Action Naming Test
Magister-uppsats, Logopedi; HälsouniversitetetSammanfattning : Förmågan att benämna verb och substantiv kan skilja sig åt hos såväl friska vuxna (Strauss Hough, 2007) som personer med afasi (Mätzig, Druks, Masterson & Vigliocco, 2009). Hos personer med afasi har skillnader mellan förmågan att benämna substantiv och verb relaterats till skadelokalisation (Damasio & Tranel, 1993). LÄS MER
8. Hembesök av sjuksköterskan från barnhälsovården till sårbara föräldrar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för VårdvetenskapSammanfattning : Sjuksköterskor inom barnhälsovården har som målsättning att erbjuda hembesök till alla nyblivna föräldrar. Erfarenheten om hembesökets betydelse för föräldrar som har en sårbarhet är liten. Dessa föräldrar har uppmärksammats och de är i behov av extra stöd för att ge sina barn en trygg anknytning och uppväxt. LÄS MER
9. Förståelighet hos ett barn med språkstörning : En jämförelse mellan barns och vuxnas lyssnarbedömningar
Kandidat-uppsats, Logopedi; HälsouniversitetetSammanfattning : Förståelighet innebär hur väl lyssnaren förstår vad talaren menar (Hartelius & Lohmander, 2008). Barn med språkstörning har ofta en nedsatt förståelighet (Nettelbladt, 2007). LÄS MER
10. Pojkar, flickor eller egna individer? : Tio lärares syn på genusmedvetet arbete i förskoleklasspraktiken.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med vårt arbete var att få en inblick i hur verksamma lärare i förskoleklass arbetar genusmedvetet med undervisningens innehåll i praktiken. För att få reda hur det ser ut i verksamheten genomförde vi en kvalitativ studie där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER