Sökning: "Maria Melin"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Maria Melin.
1. Läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar för att främja barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser och erfarenheter av sitt arbete med läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan för att främja barns språkutveckling. För att söka svar på det har åtta förskollärare intervjuats. LÄS MER
2. Barns språk och kommunikation i samband med högläsning : Förskollärares perspektiv vs. vårdnadshavares perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Högläsning är en av de aktiviteter som har störst inverkan på barns språk och kommunikation. För att få en inblick i hur förskollärare och vårdnadshavare uttrycker sig kring högläsning har denna studie genomförts. LÄS MER
3. Långsiktiga effekter på sömnrelaterade problem och självskattad hälsa efter skiftschemaförändring: en uppföljningsstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The purpose of this study was to examine the long term health effects of a shift change from a fast forward-rotating to a slowly backward-rotating schedule in an industrial company. The study is a follow-up of a study that was made in 2004 when this intervention was made. LÄS MER
4. Planeringstid på gott och ont : En vetenskaplig essä om disponering av reflektion och planering på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, LärarutbildningenSammanfattning : I vår vetenskapliga essä har vi valt att skriva om planeringstiden på förskolan. Anledningen till att vi har undersökt skillnaderna kring disponerandet av planeringstiden är den att vi sett sådana skillnader trots att vi arbetar i samma kommun. LÄS MER
5. Att ligga steget före... : En studie om pedagogers erfarenheter av barn med ADHD-diagnos i förskolan
M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares erfarenheter av barn med ADHD-diagnosen. Vi vill också undersöka om olika faktorer som miljö, pedagoger och ett anpassat arbetssätt kan underlätta för individen och hur det kan påverka barnets vardag. LÄS MER