Sökning: "Maria Nilsson"

Visar resultat 11 - 15 av 356 uppsatser innehållade orden Maria Nilsson.

  1. 11. Elevassistentens roll och samarbete med specialpedagogen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lotta Nilsson; Maria Westerberg; [2022]
    Nyckelord :Elevassistenter; handledning; inkludering; kompetensutveckling; specialpedagogiska insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nilsson, Lotta och Westerberg, Maria (2022). Elevassistentens roll och samarbete med specialpedagogen. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 12. Konsuln, arbetaren, och järnverket : En demografihistorisk undersökning över de första Sandviksarbetarna och deras bakgrund under 1863-1870.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Jonathan Åslund; [2022]
    Nyckelord :Sandviken; Sandvik AB; 1860s; 1870s; Historiographic survey; Demographics; Workers; Ironworks; Swedish steel industry; Sandvikens Ironworks; Högbo Steel and Ironworks; Sandviks Ironworks Company; Sandviken; Sandvik AB; 1860-tal; 1870-tal; Demografihistoria; Demografi; Arbetare; Järnarbetare; Stålindustri; Sveriges stålindustri; Gästrikland; Järnarbetare; Sandvikens Bruk; Högbo Bruk; Högbo Stål och Jernverks AB;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to conduct a survey of the earliest workers at the Sandviken ironworks in Gävleborgs county, Sweden, during the period of 1863-1870 in order to determine their places of birth or origin. The study is primarily based around four books and one article which describe historiographic terms and methods, two books covering the processes behind industrialization and urbanization in the 19th century by historian Lars Nilsson and Welsh historian John Elliot. LÄS MER

  3. 13. Samarbete i könshomogena och könsheterogena grupper : En undersökning med anknytning till läsförståelse i svenska språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Josefine Binnås; Maria Nilsson; Adam Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Heterogeneous; homogeneous; gender; cooperation; reading comprehension; differences; primary school; Swedish; Heterogen; homogen; kön; samarbete; läsförståelse; skillnader; grundskola; svenska;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att rikta fokus mot skillnader i samarbete i könshomogena och könsheterogena grupper samt hur dessa skillnader kan tänkas påverka elevers läsförståelse. Genom en kvalitativ undersökning observerades 33 elever i nio grupperingar i årskurs 2 och 3 i svenska grundskolan. LÄS MER

  4. 14. Kontroversiella frågor i samhällskunskap – relationers betydelse för undervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Maria Jansson; Göran Nilsson; [2021-11-18]
    Nyckelord :kontroversiella ämnen; förmågor; relationer; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie uppmärksammar hur lärare upplever och reflekterar över den verklighet de möter i sitt arbete med kontroversiella frågor. Studien har utformats med en hermeneutisk ansats med syfte att förstå och tolka den verklighet som lärare upplever vid hanteringen av kontroversiella frågor i samhällskunskapsundervisningen. LÄS MER

  5. 15. Differentierad skrivundervisning : Lärarnas perspektiv på vad, hur och varför de differentierar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Anna-Maria Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; didaktik; inkludering; skrivundervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att kartlägga hur lågstadielärare som tillämpar differentierad skrivundervisning motiverar och planerar den differentierade skrivundervisningen med utgångspunkt i aktuell klass. Studien lutar sig mot de didaktiska frågorna vad, hur och varför för att få svar på studiens forskningsfrågor som lyder: vilket innehåll i skrivundervisningen som differentieras enligt lärarna, hur innehållet i planeringsfasen differentieras enligt lärarna och hur lärarna motiverar differentieringen. LÄS MER