Sökning: "Maria Rumar"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Maria Rumar.

  1. 1. Textarbete på mellanstadiet : en studie av form, innehåll och förhållningssätt till kamratrespons i år fem

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maria Rumar; [2020]
    Nyckelord :Kamratrespons; mellanstadiet; svenskämnet; skrivande; revideringar; texttriangel; systemfunktionell grammatik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att undersöka vilka språkliga aspekter som elever i årskurs fem uppmärksammar i varandras texter, hur de formulerar sin kamratrespons och använder sig av kamraternas respons när de reviderar sina texter. I studien belyses även elevers upplevelser av att ge och ta emot kamratrespons. LÄS MER

  2. 2. Upplevelse av vårdpersonalens bemötande hos patienter med cancer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Maria Rumar; Anna Pihlström; [2018]
    Nyckelord :Communications; neoplasms; patient-experience; Bemötande; neoplasma; patientupplevelse;

    Sammanfattning : Inom forskningen ligger fokus till stor del på hur sjukvårdspersonalen upplever bemötandet i kontakten med patienterna. För att förstå patienternas upplevelse behöver deras perspektiv undersökas. En utsatt grupp är patienter med cancer, eftersom det är en livshotande sjukdom som väcker existentiella frågor. . LÄS MER

  3. 3. Studiehandledning på modersmål : En kvalitativ intervjustudie med lärare och studiehandledare i årskurs 1–6

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maria Rumar; [2018]
    Nyckelord :Multilingual study guidance; tutor; mother tongue teacher; mother tongue; second language; language-; knowledge- and identity development; multilingual pupils; Studiehandledning på modersmål; studiehandledare; modersmålslärare; modersmål; andraspråk; språk-; kunskaps- och identitetsutveckling; flerspråkiga elever;

    Sammanfattning : Based on the experiences of a number of teachers and tutors, the overall purpose of this study is to contribute to knowledge about multilingual study guidance. The purpose is specified by the following questions: What experiences do teachers and tutors have of the importance of study guidance for the language, knowledge and identity development of multilingual students and what challenges do they face? What descriptions do teachers and tutors give of how multilingual study guidance can be organized and implemented and what challenges do they face?  The method for this study is qualitative semi-structured interviews in seven focus groups consisting of 10 tutors and 19 teachers in grades 1–6. LÄS MER

  4. 4. Det kompensatoriska uppdraget : En studie av sju lärares syn på en likvärdig skola för flerspråkiga elever

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maria Rumar; Karin Hagstrand; [2017]
    Nyckelord :the compensatory duty; equal school; multilingual pupils; teachers; det kompensatoriska uppdraget; likvärdig skola; flerspråkiga elever; lärare;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative interview based study is to investigate how seven teachers in elementary school look at the compensatory assignment and the responsibility to provide an equal school in relation to multilingual pupils whose knowledge of Swedish is not yet fully developed. The study also intends to investigate and get to know what methods the teachers state that they use to provide multilingual students with the same conditions as those who have Swedish as their first language. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling : En intervjustudie om språkutvecklande undervisning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Maria Rumar; Karin Hagstrand; [2016]
    Nyckelord :språkutvecklande undervisning; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; språkinriktad undervisning; språkutvecklande undervisningsmetoder; flerspråkighet lärarintervjuer åk 4-6; undervisningsanpassning;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative interview study is to investigate which methods some teachers in grades 4–6 say that they use to strengthen multilingual pupils’ development in language and knowledge. A central place in the study is devoted to these teachers’ choice of method and how they justify it. LÄS MER