Sökning: "Maria Stjernfeldt"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Maria Stjernfeldt.

  1. 1. Digital studie- och yrkesvägledning - möjligheter och hinder : En studie om digital kompetens inom vuxenutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Stjernfeldt; [2021]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledare; klienter; digital vägledning; kommunikation; in- terkulturellt möte; sociokulturellt perspektiv; konstruktivism; karriärvägledning; digitalt språk; digitalt infödda och digitala invandrare.;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av samhället de senaste årtiondena har på många sätt förändrat studie- och yrkesvägledarnas arbetssätt vilket har medfört nya möjligheter och utmaningar. Den på- gående Coronapandemin har påskyndat den digitala transformationen eftersom studie- och yrkesvägledning tvingats drivas på distans. LÄS MER

  2. 2. Ämnesintegrering mellan slöjd och matematik - Ett utvecklingsarbete mellan en slöjdlärare och en matematiklärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Stjernfeldt; [2015]
    Nyckelord :matematik; slöjd; utvecklingsarbete; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Utifrån egna erfarenheter över elevernas svårigheter att använda sina matematiska kunskaper praktiskt i slöjden, ville jag inleda ett utvecklingsarbete med en matematiklärare där vi undersöker och utvecklar ett ämnesintegrerat arbetssätt mellan ämnena slöjd och matematik. För att få svar på detta utgick jag ifrån fyra frågeställningar som berörde fördelar, hinder, förutsättningar och på vilket sätt ett ämnesintegrerat arbetssätt kan ske på. LÄS MER

  3. 3. IKT i gymnasieskolan, finns det? - Pedagogers, skolledares och skolråds uppfattning om IKT användandet i gymnasieskolan.

    Kandidat-uppsats, IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

    Författare :Maria Stjernfeldt; [2012-02-03]
    Nyckelord :IKT; IT; IKT användning; Lärande; PIM; Sociala medier; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att utforska på vilket sätt pedagoger inom gymnasieskolan använder information och kommunikationsteknik, IKT, som verktyg i undervisningen. I studien har jag även undersökt hur pedagogernas arbete påverkats av de kompetensinsatser de erbjudits. LÄS MER