Sökning: "Maria chans"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden Maria chans.

  1. 1. Har du koll på din pension? : Skillnaden mellan 90-talisters pensionsförväntningar, förutsättningar och pensionsförberedelser ur ett beteendepsykologiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Rasmus Björn; Maria Wagnberg; [2023]
    Nyckelord :young adults; retirement; retirement expectations; retirement savings; behavioral finance; psychological biases; overconfidence; ostrich effect; influence of others; 90-talister; pension; pensionsförväntningar; pensionssparande; beteendeekonomi; beteendepsykologiska bias; övertro; ostrich effect; influerande av andra;

    Sammanfattning : Bakgrund: 90-talister i Sverige står inför två tuffa val: att arbeta fram till 70–71-års åldereller att offra vissa angelägenheter idag för att kunna spara en relativt stor summa av sinlön till den framtida pensionen. Dagens pensionärer visar ett missnöje för sin ekonomiskasituation och med tanke på de sämre förutsättningarna som föreligger för 90-talister gällerdet att ta tag i pensionsförberedelser i tid för att ha någon chans att uppnå entillfredsställande pensionssituation. LÄS MER

  2. 2. Adaptive Reuse of Cultural Historical Values to Enhance Public Places : A case study of Artilleristallet in Gothenburg

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Maria Häger; Rebecca Pehrson; [2022]
    Nyckelord :adaptive reuse; cultural historical value; social inclusion; place quality; built environment; sense of place; preservation; public place; Artilleristallet; Gothenburg; adaptive reuse; kulturhistoriskt värde; social inkludering; platskvalitet; bebyggd miljö; platskänsla; bevarande; allmän plats; Artilleristallet; Göteborg;

    Sammanfattning : The construction business has a negative impact on the environment, where the biggest impact comes from construction of buildings, material production and transportation. It is inevitable for a city not to construct new buildings as it expands and develops new needs. LÄS MER

  3. 3. ”Beroende på vad man läser för barnen så får de omedvetet in de här könsrollerna” : En undersökning om hur verksamma pedagoger i förskolan ser på att använda barnböcker för att motverka traditionella könsroller

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Frida Nordström; Maria Sandén; [2020]
    Nyckelord :Childrens books; preschool; gender; equality; conception of gender; gender patterns; norms; norm-breaking; Barnböcker; förskolan; genus; jämställdhet; könsföreställningar; könsmönster; normer; normbrytande;

    Sammanfattning : Förskolan har i uppdrag att aktivt arbeta för en jämställd verksamhet där alla barn får möjligheter att utveckla sin egen individ oberoende av könsuppfattningar. I läroplanen för förskolan skrivs också att barn ska få chans att ta till sig barnböcker och dess innehåll, uttrycka sig och utmana sitt tänkande (Skolverket, 2018). LÄS MER

  4. 4. Ett förändrat liv : Patienters upplevelse av psykisk hälsa efter hjärtinfarkt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Maria Assia; Anita Albazi; [2020]
    Nyckelord :Daily life; experience; mental health; myocardial infarction; qualitative; Dagligt liv;  hjärtinfarkt; kvalitativ; psykisk hälsa; upplevelser;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Hjärt- och kärlsjukdomar är den mest förekommande gruppen sjukdomar i världen och står för en tredjedel av den globala dödligheten. Hjärtinfarkt påverkar patienters liv på olika sätt och kräver olika livsstilsförändringar i det dagliga livet. LÄS MER

  5. 5. Varumärkens personlighet: En kvalitativ undersökning av relevanta faktorer.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Louisa Plymoth Hjalmarsson; Douglas Svinge; [2020]
    Nyckelord :Brand Personality Scale; Brand Personality; Marketing Mix; 7P Model; Modified Brand Personality scale; Antecedents of brand personality.;

    Sammanfattning : Titel: Varumärkens personlighet: En kvalitativ undersökning av relevanta faktorer. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Douglas Svinge, Louisa Plymoth Hjalmarsson Handledare: Jonas Molin och Lars-Johan Åge Examinator: Maria Fregidou-Malama Datum: 2020 – 05 – 25 Syfte: Då det råder en brist på kvalitativa undersökningar – samt en brist på kunskap angående vilka faktorer som påverkar hur konsumenter upplever en varumärkespersonlighet – anser vi att det är av intresse att med hjälp av en kvalitativ undersökning skapa en djupare förståelse för vilka faktorer som påverkar hur konsumenter upplever en varumärkespersonlighet. LÄS MER