Sökning: "Marianne Pierre"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Marianne Pierre.
1. Inkludering, ett symboliskt kapital
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Title: Inclusion, a symbolic capital This study aims to showcase, using a case study of the Modern Museum of Art in Malmö, in what ways state-funded museums are put in conflict with politically held ideals and art agenthood in the field of the arts. With the central theories deriving from Pierre Bourdieu, this study argues that the museum is an agent who is held to standards set by the art field and is dependent on this field to receive legitimization from other co-agents. LÄS MER
2. Vi tänker på konst : makt och perspektiv på två offentliga konstverk
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : This thesis is based on two case studies of public art, Tony Cragg's artwork Points of View and Marianne Lindberg De Geer's artwork Jag tänker på mig själv. The purpose of the thesis is to clarify municipal processes related to public art and to investigate how perceptions of public art can differ between art institutions, art critics and the general public. LÄS MER
3. TEXTIL MODERNISM : Signerad textil – när mönstren fick namn var de manliga
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Uppsatsen utgår från Signerad textil, en kollektion tryckta tyger för offentlig miljö, som tillkom 1954 i regi av NK:s Textilkammare. Tolv konstnärliga utövare, varav tio manliga, inbjöds att medverka. LÄS MER
4. Att räcka till till alla
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med den här studien var att ta reda på vilken roll storleken på barngrupper i fritidshem spelar för barnens relationsskapande. Studien är en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer använts som metod. Sex fritidspedagogers uppfattningar och berättelser om gruppstorlekens betydelse har utgjort underlaget för resultatet. LÄS MER
5. Symfonisk marknadsföring - Om marknadsföring av symfoniorkestrar exemplifierat av Malmö Symfoniorkester och Helsingborgs Symfoniorkester
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för kulturadministrationSammanfattning : This paper is about how symphony orchestras relate to marketing principles such as the Four Ps and other similar theories adapted to better suit the need of the Arts. Arts institutions like symphony orchestras are traditionally not-for-profit organizations, but with state subsidies not growing in size with the growth of costs for symphony orchestras, they must find other ways to fund their organization. LÄS MER