Sökning: "Marie Blomqvist"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Marie Blomqvist.

  1. 1. Anpassningar vid nationella prov i matematik : En studie rörande elever i årskurs 6 som har läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Marie-Louise Blomqvist; Marie Kristoffersson; [2022]
    Nyckelord :Nationella prov; matematik; anpassningar; läs- och skrivsvårigheter; mellanstadiet; läs- och skrivsvaga;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger idag anpassar, när det gäller nationella prov i matematik, samt skulle vilja anpassa för elever med läs- och skrivsvårigheter. Vår empiriska undersökning har som mål att belysa de två frågeställningarna som är kopplade till upplevelsen av anpassningar för elever i årskurs 6 och Nationella prov i Matematik för årskurs 6. LÄS MER

  2. 2. Patienters behov av information i samband med akut koronart syndrom : en litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Marie Blomqvist; Linn Törnqvist; [2019]
    Nyckelord :ACS; Health literacy; Information; Need; Person centered care; AKS; Behov; Hälsolitteracitet; Information; Personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: I begreppet AKS ingår hjärtinfarkt och instabil angina. Hjärtinfarkt drabbar cirka 25 300 personer i Sverige årligen och för att förhindra återinsjuknande följer ett omfattande sekundärpreventivt arbete med start redan på sjukhuset. Sekundärpreventionen bygger på egenvård där information är en viktig komponent. LÄS MER

  3. 3. Strävan efter ett gemensamt språk i den flerspråkiga förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Marie Munther; Marie Blomqvist; [2016]
    Nyckelord :Flerspråkig; språkutveckling; samspel; mångfald; kompetenser;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att lyfta fram hur ett antal pedagoger i förskolan beskriver sitt arbete i en barngrupp med stor språklig mångfald och hur de tänker sig kunna främja barnens svenska språkutveckling och deras samspel. Ytterligare syfte med studien var att ta reda på vilken betydelse det verbala svenska språket ges samt vilka svårigheter de ser och kompetenser de anser sig behöva inom sitt arbete i en flerspråkig barngrupp. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivsvårigheter : Elevers upplevelser av sin studiesituation på gymnasieskolans yrkesförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för teknik, TEK

    Författare :Ing-Marie Rais; Anna Blomqvist; [2010]
    Nyckelord :Dyslexia; reading- and writing difficulties; self-reliance; subject specific to a programme; self-confidence; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; självtillit; karaktärsämne; självförtroende;

    Sammanfattning :   Den här studien vill synliggöra elever med läs- och skrivsvårigheter och deras situation på yrkes­förberedande gymnasieprogram. Studien är baserad på kvalitativa halvstruktu­rerade intervjuer med kvinnliga elever som studerar vid yrkesförberedande gymnasieprogram. LÄS MER

  5. 5. "Jag känner liksom igen den på något sätt..." - en studie om implementering av värdegrund i en vård- och omsorgsförvaltning

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Marie Blomqvist; Maria Nielsen; [2008-09-17]
    Nyckelord :implementation; discretion; follow up; value base;

    Sammanfattning : The aim of our study was to increase the awareness of the importance of implementation when a policy document is widely introduced. We wanted to examine how a political decision was implemented on different levels in a social care administration. LÄS MER