Sökning: "Marie Emanuelsson"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Marie Emanuelsson.

  1. 1. HANDBOK I TRÄDGÅRDSSKÖTSEL EN STUDIE AV KÖKSTRÄDGÅRDSODLINGEN 1830 - 1930

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvård

    Författare :Eva-Marie Emanuelsson; [2020-09-16]
    Nyckelord :nyttoodling; handbook; gardening; gardener; horticultural education;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to examine handbooks of horticulture concerning the subjects involved with kitchen gardening during the period of 1830 – 1930. To develop a more thorough investigation and to be able to compare what changes might have occurred in literature considering main focus and descriptions between the handbooks of the earlier period it was considered important to also including a comparison between handbooks written by earlier female writers. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer i en särskild undervisningsgrupp – för elever med NPF En studie om några pedagogers och elevers tankar kring arbetet i en delvis integrerad särskild undervisningsgrupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Backman Hedin; [2019]
    Nyckelord :Skolframgång; inkludering; NPF; relationskompetens; särskild undervisningsgrupp;

    Sammanfattning : Backman Hedin, Marie (2019). Framgångsfaktorer i en särskild undervisningsgrupp för elever med NPF. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap. Lärande och samhälle, Malmö Universitet. LÄS MER

  3. 3. Faktorer av betydelse i måltidsmiljön för välbefinnande och nutritionsstatus hos äldre på särskilt boende : Litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Naome Winder Hansson; Marie Söderblom Emanuelsson; [2018]
    Nyckelord :environment; malnutrition; mealtime; nursing; person centered care; residential home; social environment and well-being; miljö; måltid; omvårdnad; personcentrerad vård; social samvaro; särskilt boende; undernäring och välbefinnande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Måltider utgör en social och kulturell grund där människor kan mötas i ett välbefinnande och samtidigt tillgodose sig näring. Ökad malnutrition med stigande ålder är ett globalt problem som omfattar både kognitivt medvetna och kognitivt nedsatta. LÄS MER

  4. 4. Att arbeta med samhällets mest utsatta barn och unga - ingen prioritering för socionomer? En kvalitativ studie om socionomers skäl till att inte arbeta med myndighetsutövning med barn och unga.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Marie Ståhl; Tilda Emanuelsson; [2016]
    Nyckelord :children welfare; social work; social workers; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this qualitative study is to investigate why Swedish social workers, who has taken the advanced course “Social work with children and youths”, choose not to work with the exercise of public authority with children and youths within Social Services. Our findings show us that the eight social workers we have interviewed choose not to work with the exercise of public authority with children and youths within Social Services because of bad working environment, such as high workload, high employee turnover, more paperwork than client meetings, combined with psychologically stressful work and low salaries. LÄS MER

  5. 5. Möjlighet till inkludering i grundskolan för elever med diagnos autismspektrumstillstånd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie-Louise Hörnqvist Sunnelius; [2014-08-18]
    Nyckelord :AST; inkludering; sociokulturell teori; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån tre olika yrkeskategorier, som enligt forskning och styrdokumenten har olika ansvar, undersöka hur rektorer, specialpedagog/speciallärare och mentorer resonerar kring inkludering av elever med diagnos AST i grundskolan. Teori: Studien utgår från den sociokulturella lärandeteorins grund med ett sociokulturellt perspektiv där grundtanken enligt Strandberg (2006) och Säljö (2000) är att det ge-nom kommunikation skapas sociala resurser som sedan förs vidare genom kommunikation. LÄS MER