Sökning: "Marie Engvall"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Marie Engvall.

  1. 1. Patienters upplevelse av fysisk aktivitet vid substansbrukssyndrom : en litteraturöversikt med systematisk ansats

    Magister-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Marie Engvall; Patricia Suss Lagerroos; [2022]
    Nyckelord :Physical activity; Substance use disorder; Care relation; Patient-Centered Care; Experience; Fysisk aktivitet; Substansbrukssyndrom; Vårdrelation; Personcentrerad vård; Upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: Substansberoende är ett globalt problem som inte bara påverkar människan på individnivå utan hela samhället. Den psykosociala omvårdnaden med samtal om livsstilsförändringar blir alltmer viktig. Fysisk aktivitet har visat sig ha positiv effekt för personer med substansbrukssyndrom. LÄS MER

  2. 2. Närståendes upplevelser att närvara under hjärt-lungräddning på sjukhus

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Marie-Louise Antonsson; Marie Engvall; Carina Malmberg; [2011]
    Nyckelord :Cardiopulmonary resuscitation; family; presence; relatives; experience; witnessed resuscitation; nursing; hjärt- lungräddning; familj; närvaro; närstående; upplevelse; bevittnad återupplivning; omvårdnad;

    Sammanfattning : Det råder delade meningar angående närståendes närvaro under hjärt-lungräddning på sjukhus. Trots internationella riktlinjer från Emergency Nursing Association som säger att närstående bör erbjudas möjlighet att närvara under hjärt- lungräddning så följs ej dessa generellt på sjukhusen. LÄS MER

  3. 3. Lek, lärande och utveckling : Sex pedagogers syn på lekens betydelse för förskolebarns utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbete

    Författare :Marie Bernblad; Linda Broberg Engvall; [2007]
    Nyckelord :Lek; lärande; utveckling; förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger använder sig av leken i sin verksamhet och vad de har för syn på lekens betydelse för förskolebarns lärande och utveckling. Studien bygger på litteratur om tidigare forskning kring lek samt kvalitativa intervjuer med sex pedagoger verksamma inom förskola och förskoleklass. LÄS MER