Sökning: "Marie Morén"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Marie Morén.

  1. 1. ”Det vore ju bra om vi talade samma språk” : En kvalitativ intervjustudie om APL-handledarnas upplevelser om skolans kunskapskrav, hur kommunikationen fungerar mellan skola och arbetsplats och på vilka grunder yrkesläraren betygsätter eleven

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Marie Morén; [2020]
    Nyckelord :Arbetsplatsförlagt lärande; APL; bedömning av yrkeskunskaper; elever på vård- och omsorgsprogrammet och sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka uppfattningar som handledarna har om skolans kunskapskrav, hur kommunikationen mellan skola och arbetsplats fungerar och på vilka grunder yrkesläraren betygsätter eleven. Som yrkeslärare är det många perspektiv att ta hänsyn till och arbetet med arbetsplatsförlagt lärande är komplext. LÄS MER

  2. 2. App till granskning! : En diskursanalys av recensioner gjorda på utbildningsappar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Cristvall Oscarson; Fanny Morén; [2016]
    Nyckelord :Utbildningsappar; läs- och skrivinlärning; diskursanalys; skriftspråksdiskurser; webbrecensioner; iPad;

    Sammanfattning : Digitala läromedel ökar allt mer i skolundervisningen vilket ställer nya krav på lärare. Att kunna välja bland digitala läromedel kräver en medvetenhet om vad tanken är att eleverna ska lära sig. Detta är en kunskap vi själva känner att vi inte fått möjlighet att utveckla under vår tid på lärarutbildningen. LÄS MER

  3. 3. Läroplan för en ohållbar framtid? : En studie för att synliggöra förekomsten av hållbar utveckling i Lpo94 och Lgr11 samt den innehållsliga utvecklingen dem emellan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information; Högskolan i Skövde

    Författare :Marie Morén; Malin Strömberg; [2011]
    Nyckelord :ESD Education for sustainable development ; Lpo94; Lgr11; curriculum; action competence; curriculum theory; content analysis; text analysis; comparative analysis; sustainable development; Undervisning för hållbar utveckling; Lpo94; Lgr11; handlingskompetens; läroplansteori; innehållsanalys; textanalys; komparativ analys; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka förekomsten av hållbar utveckling i Lpo94, då vi utifrån våra erfarenheter inom skolan inte har sett någon undervisning för hållbar utveckling bedrivas. Ytterligare en anledning till att undersöka förekomsten är då Sverige ingår i flera internationella överenskommelser där det framkommer att undervisning för hållbar utveckling ska vara prioriterat. LÄS MER