Sökning: "Marie Umerkajeff"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden Marie Umerkajeff.
1. Tolerans – Quantum Satis : En autoetnografisk utblick från en upptäcktsresande lärare genom ett hermeneutiskt anslag
Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskapSammanfattning : To Make the Complexity of Tolerance Visible. An overall purpose of this essay is to study the development of the term “tolerance”. I carry out a conceptual research and a historical background to this and I also try its significance towards certain experiences as a teacher. LÄS MER
2. Närvaro i skolan är något mer än en ✔ i protokollet : En lärares sikte på praktisk kunskap i estetiska kunskapsdimensioner
Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med ett hermeneutiskt anslag skrivet ur en dramalärares synvinkel om praktisk kunskap inom estetiska ämnen på gymnasiet. Metoden kallas ”Södertörns-modellen”, en professionell induktiv metod baserad på en fenomenologisk introspektion som hänvisas till som handlingssituationen. LÄS MER
3. Att skapa utrymme för kreativitet : En studie i att synliggöra i ett dramapedagogiskt sammanhang
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för psykologiSammanfattning : .... LÄS MER
4. Drama för alla oavsett förmåga - vi måste bara våga : En litteraturstudie om dramapedagogik inom specialpedagogik
M1-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Föreliggande studie är en litteraturstudie omfattande sex vetenskapliga artiklar för en översikt över dramapedagogik som sammanfaller med specialpedagogik och inkludering. Genom konstruerade kategorier/koder för analys har en syntes möjliggjorts. LÄS MER
5. Neva Boyd, en lekteoretiker för dramapedagogik : En historisk fallstudie
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskapSammanfattning : This is a historical documentary research study across Neva Leona Boyd (1876-1963). The theoretical perspective is based on the historical perspective of knowledge from ancient Greece to the approach of modern symbolic interactionism. The study shows that Boyd, who was Viola Spolins teacher, was a proponent of the modern view of group play theory. LÄS MER