Sökning: "Marie-Louise Persson"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Marie-Louise Persson.
1. Specialpedagogisk kompetens- Fem skolledares uppfattning och beskrivning av begreppet specialpedagogisk kompetens
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Formuleringen “specialpedagogisk kompetens” i skollagen (SFS 2010:800) lämnar fältet öppet för tolkningar som inte nödvändigtvis innebär att den som arbetar med specialpedagogiska frågor på en skola har utbildning för det. Arbetet intresserar sig för att undersöka hur den specialpedagogiska kompetensen egentligen uppfattas av skolledarna som är ytterst ansvariga för att tillgodose att den specialpedagogiska kompetensen finns, och att den kommer eleverna till gagn. LÄS MER
2. Lärande bland butikspersonal inom detaljhandeln : Ur ett chefsperspektiv
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med denna kvantitativa fallstudie är att undersöka vilket behov som finns för lärande bland anställda i en butik inom detaljhandeln och vad deras chefer gör för att underlätta ett sådant lärande. Resultatet visar att behov av lärande finns bland deras personal och att cheferna gör det de kan för att stödja sina anställda i deras kompetensutveckling. LÄS MER
3. Faktorer som påverkar intensivvårdssjuksköterskors följsamhet till kliniska riktlinjer : litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : .... LÄS MER
4. Möjlighet till inkludering i grundskolan för elever med diagnos autismspektrumstillstånd
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån tre olika yrkeskategorier, som enligt forskning och styrdokumenten har olika ansvar, undersöka hur rektorer, specialpedagog/speciallärare och mentorer resonerar kring inkludering av elever med diagnos AST i grundskolan. Teori: Studien utgår från den sociokulturella lärandeteorins grund med ett sociokulturellt perspektiv där grundtanken enligt Strandberg (2006) och Säljö (2000) är att det ge-nom kommunikation skapas sociala resurser som sedan förs vidare genom kommunikation. LÄS MER
5. Läs- och skrivinlärning : Pedagogens och metodens roll
M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Det övergripande syftet med denna undersökning har varit att ta reda på varför två pedagoger arbetar med en viss modell vid läs- och skrivinlärning. Jag har velat ta reda på varför de använder sig av just den metoden de arbetar med och varför och hur de valt att arbeta med den. Två kvalitativa intervjuer gjordes med pedagoger. LÄS MER