Sökning: "Market leads"
Visar resultat 1 - 5 av 1091 uppsatser innehållade orden Market leads.
1. Att studera den svenska elmarknaden : En ekonometrisk analys av relationen mellan pris och kvantitet
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : This thesis examines how an econometric model, which allows for simultaneity, performs when estimating electricity supply and demand on the Swedish aggregated electricity market, divided into its four price areas. Previous research and theory points to the importance of taking simultaneity into consideration when estimating simultaneous equation models. LÄS MER
2. Fighting for Profit in Modern Warfare : A quantiative analysis of the influence of Private Military and Security Companies (PMSC’s) on conflict intensity in weak states
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för freds- och konfliktforskningSammanfattning : The influence of private actors within armed conflict is becoming increasingly relevant, as the market for private military and security companies (PMSC’s) is growing in tandem with new opportunities within the sector. Their involvement in many conflicts around the world suggest the demand for private actors is not likely to go away any time soon, as their professional approach to offering an advantage in settling conflicts might appeal to many contracting parties. LÄS MER
3. The impact of firm-level greenness on the transmission of monetary policy shocks to stock market prices in Sweden
C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för nationalekonomiSammanfattning : A growing literature has indicated that monetary policy shocks impact the stock prices of brown firms more strongly than the stock prices of green firms. Monetary policy tightening is associated with lower stock prices since it leads to a higher cost of capital and in turn a higher discount rate for the expected stream of cash flows. LÄS MER
4. Free-to-fee - en fråga om affärslogik : Utmaningen att ta betalt för tjänster
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)Sammanfattning : Inledning: Den tillverkande industrin har länge ansetts ha en stor tillväxtpotential i en ökad tjänstefiering och att det finns en stor outnyttjad potential i tjänster för sålda produkter som kan realiseras genom intäkter för tidigare upplevda gratistjänster genom en process som kallas Free-to-Fee. Syfte: Studiens syfte är att undersöka tillverkande företags interna förståelse av de processer som leder till behovet att genomföra en Free-to-Fee-transition, det vill säga hur man idag hanterar tjänster relativt produkter i sina erbjudanden till marknaden och varför man i vissa fall inkluderar tjänster “gratis” i samband med en produktförsäljning. LÄS MER
5. Andrahandsresan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka kundresan på andrahandsmarknaden, där utbudet på hyllan i förväg är oklart för konsumenten. Var börjar den, hur går den till och vad händer efter ett köp av ett plagg - det ska denna studie undersöka. LÄS MER