Sökning: "Marknadsandelar dagligvaruhandeln"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Marknadsandelar dagligvaruhandeln.

  1. 1. Egoistisk polygami : En kvalitativ studie om studenterskundlojalitet och lojalitetsprogramspåverkan inom dagligvaruhandeln

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lindström Filip; Samuelsson Benjamin; [2021]
    Nyckelord :Attitydmässig lojalitet; Beteendemässig lojalitet; Dagligvaruhandeln; Kundlojalitet; Lojalitetsprogram; Polygam lojalitet;

    Sammanfattning : För att upprätthålla marknadsandelar samt en ökad kostnadseffektivisering blir strävan mot kundlojalitet ett allt större mål för företag, där användandet av lojalitetsprogram anses vara ett av de mest effektiva tillvägagångssätten. I samma spår undersöker denna uppsats hur kundlojalitet ser ut bland studenter inom dagligvaruhandeln, samt om lojalitetsprogram har en påverkan på kundlojaliteten. LÄS MER

  2. 2. Den olönsamma e-­‐handeln för dagligvaror : Möjligheter och utmaningar i en decentraliserad organisation

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Mimmi Hellsten; Sophie Johansson; [2019]
    Nyckelord :Grocery retail; e-commerce; decentralisation; franchise; Dagligvaruhandel; e-handel; decentralisering; franchise;

    Sammanfattning : Bakgrund: Livsmedelsförsäljningen online befinner sig i den mest expansiva fasen i branschens historia. Det är svårt att hitta en prisnivå som täcker de tillkommande kostnaderna som onlinehandeln medför och som kunderna är villiga att betala. LÄS MER

  3. 3. Hur ett certifieringsorgan kan bidra till en hållbar värdekedja : en fallstudie om Svenskt Sigills nya certifiering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Caroline Beck-Friis; Malin Holm; [2019]
    Nyckelord :värdekedja; marknadskanal; hållbar utveckling; hållbart fiske; certifieringsorgan;

    Sammanfattning : Med miljöföroreningar och överfisket i världshaven står fiskbranschen inför stora utmaningar för att ställa om till ett mer hållbart fiske. Landbaserade system för fisk- och skaldjursproduktion är en relativt ny produktionsform som uppkommit där systemen har en uppbyggnad likt ett kretslopp. LÄS MER

  4. 4. Development of e-commerce within fast moving consumer goods

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Julia Olsson; Julia Samaan; [2018]
    Nyckelord :E-commerce; FMCG; Business models; E-handel; Dagligvaruhandel; Affärsmodeller;

    Sammanfattning : Today, we can observe a shift in consumer behavior where more products are being consumed online. For food or so called fast moving consumer goods it has taken longer to start this transition than for other industries such as books and electronics but now it is on the rise and it has been an overall increase of 30 to 37 % in the last couple of years. LÄS MER

  5. 5. Arbetet med miljövänliga förpackningar som resurs : En kvalitativ studie inom dagligvaruhandeln

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Isabell Ekberg; Jessica Jarosz; [2017]
    Nyckelord :sustained competitive advantage; VRIN; environmentally friendly packaging; FMCG; packaging for competitive advantage; RBV; Varaktiga konkurrensfördelar; VRIN; Miljövänliga förpackningar; Dagligvaruhandeln; Konkurrenskraftiga förpackningar; RBV;

    Sammanfattning : Att vara lönsam är en förutsättning för företags långsiktiga överlevnad. Samtidigt blir det generellt sett allt hårdare konkurrens och antalet konkurrenter ökar ständigt. Företag behöver således hitta sätt för att kunna fortsätta vara konkurrenskraftiga på marknaden. LÄS MER