Sökning: "Marknadsandelar"

Visar resultat 1 - 5 av 328 uppsatser innehållade ordet Marknadsandelar.

  1. 1. Ekonomiska och miljömässiga konsekvenser, möjligheter och förutsättningar vid virkestransport på vägar med bärighetsklass 4 jämfört med bärighetsklass 1

    Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest Management

    Författare :Lisa Karlsson; Erik Lenz; [2023]
    Nyckelord :rundvirke; HTC; regeringsuppdrag;

    Sammanfattning : För drygt 700 år sedan påbörjades arbetet med virkestransporter i Sverige, då för att försörja gruvor och stålindustrier. Sedan dess och förmodligen en lång tid framåt kommer virkestransporter att utgöra en vital del av samhällsstrukturen i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Ekonomers förändringsbenägenhet inom redovisningsyrket : Med fokus på redovisningssystem

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Jennifer Jansson; Malin Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Digitalisering; Förändring; Förändringsbenägenhet; Barriärer; Redovisningssystem; Ekonomer; Digitalisering; Förändring; Förändringsbenägenhet; Barriärer; Redovisningssystem; Ekonomer;

    Sammanfattning : Digitaliseringen är en pågående förändringsprocess där digitalisering beskrivs som förvandlingen från analoga arbetsrutiner till digitala. Inom redovisningsyrket är digitaliseringen avgörande för att behålla marknadsandelar och upprätthålla en konkurrenskraftig position. LÄS MER

  3. 3. Förvärv - En strategi för ökad aktieavkastning? : En studie på Stockholmsbörsens Large Cap mellan 2014–2022

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Joel Bergqvist; Petter Swensson; Tim Mårtensson; [2023]
    Nyckelord :M A; Acquisition; Serial acquisition; Effects of acquisitions; Frequency; Stock return; M A; Förvärv; Serieförvärv; Effekter av förvärv; Frekvens; Aktieavkastning;

    Sammanfattning : Under det senaste decenniet har antalet förvärv ökat kraftigt. Medan världen har blivit mer globaliserad, är vikten av att komma in på nya marknader och skapa konkurrensfördelar nyckeln till ett företags förmåga att växa. LÄS MER

  4. 4. Egna märkesvaror och e-handel inom dagligvarumarknaden : Förbättring eller försämring av konkurrensen när egna märkesvaror och e-handel tar marknadsandelar?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jakob Ödborn Jönsson; Edvin Dahl; [2023]
    Nyckelord :The grocery market; own-brand goods; e-commerce; Dagligvarumarknaden; egna märkesvaror; EMV; e-handel;

    Sammanfattning : Den svenska dagligvarumarknaden kännetecknas av en oligopolmarknad med hög marknadskoncentration. Marknaden domineras av tre aktörer som tillsammans utgör 90% av dagligvarumarknaden. Detta medför att kritik riktats mot dagligvarumarknaden när priserna stigit med mer än 20% i jämförelse med den generella prisökningen på 10%. LÄS MER

  5. 5. Barriers to achieving the full intended residential value : The case of a large main contractor in Sweden

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Fatme El-Saghir; Ella Espling; [2023]
    Nyckelord :Residential value; project management; decision making; complex projects; construction industry; Kundvärde för boende; projektledning; beslutsfattande; byggindustrin; komplexa projekt; bostadsrätter.;

    Sammanfattning : Residential construction projects are complex. New trends such as globalization,urbanization, and sustainability put even more pressure on the capital intense andalready low marginal industry. In Sweden, the market is competitive. There are many large residential contractors active today. LÄS MER