Sökning: "Marknadsdefinition"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet Marknadsdefinition.

  1. 1. Att lägga pussel utan alla bitar : En rättslig analys om svårigheterna i att definera en relevant produktmarknad för onlineplattformar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Carl Malmquist; [2022]
    Nyckelord :Marknadsdefinition; relevant marknad; onlineplattformar; SSNIP-test; konkurrensrätt; artikel 102 FEUF; art 102 FEUF; missbruk av dominerade ställning;

    Sammanfattning : Den digitala ekonomin har medfört tillämpningssvårigheter för flera delar av den europe- iska konkurrensrätten, vilket inte minst gäller definitionen av en relevant produktmarknad. Marknadsdefinitionen skapar en ram för den konkurrensrättsliga analysen genom att identifiera dominanta marknadsaktörer. LÄS MER

  2. 2. Personuppgifter som en nödvändig facilitet - I vilken utsträckning tillåts EU:s dataskydds- och konkurrenslagstiftning samarbeta i syfte att främja en effektiv konkurrens?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Rickard Nilsson; [2017]
    Nyckelord :personuppgifter; konkurrens; konkurrensrätt; dominerande ställning; inträde; inlåsning; nödvändig facilitet; input; dataportabilitet; marknadsandelar; marknadsdefinition; interrelaterade marknader.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Det kommersiella värdet av personuppgifter och behandling av dessa är av stort värde för aktörer i den digitala ekonomin. Den ökade insamlingen och behandlingen av personuppgifter utgör risker och utmaningar, inte bara för att skydda EU: s medborgares integritet och personuppgifter, men också för den fria konkurrensen på den inre marknaden. LÄS MER

  3. 3. Kontroll av företagskoncentrationer inom telekommunikationssektorn : marknadsdefinition och asymmetrisk utbytbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Christian Kourieh; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Dubiös dominans - En analys av marknadsdefinitionen och innebörden av hävstångseffekten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Björn Lindholm Gantoft; [2013]
    Nyckelord :Competition law; konkurrensrätt; marknadsrätt; relevant market; relevant marknad; marknadsdefinition; avgränsning; market definition; article 102; artikel 102; dominerande ställning; abuse of dominant position; leveraging; hävstångseffekt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Det finns ett antal olika konkurrensregler inom den europeiska unionens regelverk. Den här uppsatsen behandlar artikel 102 som reglerar missbruk av en dominerande ställning. Varje konkurrensärende måste påbörjas med att en marknad avgränsas. Just då bedömningen avser artikel 102 förfaranden ter sig marknadsdefinitionen än viktigare. LÄS MER

  5. 5. Is The Safe Harbour Open For Restrictions Of Competition By Object? - An Examination Of The Condition “To An Appreciable Extent” In Light Of EU Competition Law

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Max Olsson; [2013]
    Nyckelord :EU-rätt; EU law; konkurrensrätt; competition law; märkbarhetsbedömningen; appreciability; syftesöverträdelse; restriction by object; restriction of competition; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The general goal of the Treaty on the functioning of the European Union is to create a social market economy, where free competition is crucial. The Competition rules, governing the actions of the parties on the Swedish and EU market, aim to prevent conduct that may restrict effective competition. LÄS MER