Sökning: "Marknadseffektivitet"

Visar resultat 1 - 5 av 79 uppsatser innehållade ordet Marknadseffektivitet.

  1. 1. Avvikelsen mellan faktisk och förväntad CSP och effekten på företagsvärde : En kvantitativ studie på 185 börsnoterade bolag under en tioårsperiod

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Moa Jakobsson; Anton Tideman; [2019]
    Nyckelord :CSP; företagsvärde; marknadsvärde; marknadseffektivitet; informationsasymmetri;

    Sammanfattning : Titel: Avvikelsen mellan faktisk och förväntad CSP och effekten på företagsvärde - En kvantitativ studie på 185 börsnoterade bolag under en tioårsperiod   Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi   Författare: Anton Tideman och Moa Jakobsson   Handledare: Jan Svanberg   Datum: 2019 – mars     Syfte: Tidigare forskning har undersökt vilken effekt CSP har på företagsvärde med positiva och negativa resultat. I syfte att finna en mer trovärdig mätvariabel har studien utvecklat FFCSP som är avvikelsen mellan faktisk och förväntad CSP för att finna en lösningen på tidigare forsknings motstridiga resultat. LÄS MER

  2. 2. Fastighetsaffär eller fastighetsbesvär? - En studie av företagsförvärv inom fastighetssektorn i Västeuropa 1998-2018

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Viktor Wir; Markus Nero; Dino Tufek; [2019]
    Nyckelord :Förvärv; CAAR; fastighetssektorn; Västeuropa; multipel regression; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Fastighetsaffär eller fastighetsbesvär? - En studie av företagsförvärv inom fastighetssektorn i Västeuropa 1998-2018 Seminariedatum: 2019-01-17 Kurs: FEKH89, Företagsekonomi: Examensarbete i finansiering på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Markus Nero, Dino Tufek, Viktor Wir Handledare: Anamaria Cociorva Fem nyckelord: Förvärv, CAAR, fastighetssektorn, Västeuropa, multipel regression Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka om någon abnormal avkastning kan identifieras för budbolag och målbolag i samband med att ett företagsförvärv offentliggörs inom fastighetssektorn i Västeuropa. Vidare syftar studien till att med hjälp av en multipel regressionsanalys försöka belysa vilka faktorer som kan ha en inverkan på budbolagets abnormala avkastning. LÄS MER

  3. 3. Blankning på Stockholmsbörsen : Samband mellan stora blankningspositioner och riskjusterad avkastning på Stockholmsbörsens Small-, Mid- och Large Cap-listor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi; Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Erik Vänstedt; Simon Hantelius; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Problembakgrund och problemdiskussion: Blankning är en investeringsmetod som gör det möjligt för investerare att tjäna pengar på att en aktie minskar i värde. Denna investeringsmetod har genom historien varit kontroversiell och är ofta hårt reglerad i många länder. LÄS MER

  4. 4. Värdeinvestering – en hållbar strategi för överavkastning? : Ett test av investeringsstrategin F_SCORE på värdeaktier med hög book-to-market kvot

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi; Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Isak Abrahamsson; Malin Karlsson; [2018]
    Nyckelord :The efficient market hypothesis; value investing; value stocks; book-to- market ratio; fundamental analysis; anomaly; behavior finance; risk; F_SCORE; Effektiva marknadshypotesen; värdeportfölj; värdeaktie; book-to-market; fundamental analys; anomalier; beteendefinans; risk; F_SCORE;

    Sammanfattning : Syfte: Det huvudsakliga syftet är att testa om Piotroskis F_SCORE tillämpat på aktier med hög book-to-market kvot kan överavkasta marknadsportföljen samt, som en konsekvens av detta, undersöka vilken grad av marknadseffektivitet som föreligger. Det sekundära syftet är att tillföra ett kunskapsbidrag till företagsledare om relevansen i book-to-market kvoten. LÄS MER

  5. 5. Olympiska spel - Avkastningar i guld, silver eller brons?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Frida Johanne Lund; Tage Bjärfors; [2018]
    Nyckelord :Marknadseffektivitet – Eventstudier – Mega-Event – Investerarsentiment; Business and Economics;

    Sammanfattning : Denna eventstudie avser att undersöka marknadsreaktioner från annonsering och arrangering av olympiska spel. Studien undersöker samtliga sommar- och vinterspel sedan 1994. LÄS MER