Sökning: "Marknadsföring inom fotboll"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Marknadsföring inom fotboll.

  1. 1. I hjärnan på en sportagent : En kvalitativ studie om vilka faktorer en sportagent behöver ta i beaktande vid en rekrytering av en fotbollsspelare till internationella klubbar.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Fredrica Lundström; Carla Strandberg; [2023]
    Nyckelord :Sportagent; fotboll; spelare; rekrytering; relation; marknadsföring; förtroende; ansvar; kunskap; nätverk.;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ forskningsstudie som undersöker vilka kulturella och sportsliga faktorer en sportagent bör ta i beaktande vid en rekrytering av en fotbollsspelare till internationella klubbar. En sportagent är en administrativ, rådgivande och förmedlande roll inom en fotbollsspelares sportsliga karriär för att fotbollsspelaren ska få optimala villkor inom de rekryterande klubbarna. LÄS MER

  2. 2. Sponsring inom lokalfotbollen i Göteborg : Värdesamskapande och etiska hänsynstagande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sam Toosi; Mattias Ifter; [2022]
    Nyckelord :Business Economics; Marketing; Sponsorship; Football; CSR; Value co-creation; Ethics; Corporate values; Företagsekonomi; Marknadsföring; Sponsring; Fotboll; Föreningsliv; CSR; Värdesamskapande; Etik; Värderingar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker och analyserar sponsringssamarbeten på lokal nivå med avgränsning mot lokala fotbollsföreningar i Göteborg. Avgränsning beror till stor del på den ökade populariteten bland sponsorer att engagera sig i lokala fotbollsföreningar. LÄS MER

  3. 3. Kriskommunikation i en idrottsförening : En fallstudie om Helsingborgs Idrottsförening i kris

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Djaneta Zakaeva; Danny Assad; [2016]
    Nyckelord :idrottsförening; Helsingborgs Idrottsförening; kriskommunikation; huliganism; fotboll; marknadsföring; Allsvenska; kommunikationsstrategi; krishantering; SCCT;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur idrottsföreningar kan tillämpa kriskommunikation och kommunikationsstrategier för att återhämta en idrottsförening från en allvarlig kris. Avsikten med undersökningen är även att få fram hur brister i kriskommunikation och kommunikationsstrategier kan drabba idrottsföreningars hantering av allvarliga krissituationer och därmed orsaka ekonomisk skada för föreningen. LÄS MER

  4. 4. Arenaboomen inom svensk fotboll : En studie om hur allsvenska fotbollsklubbar använder sig av olika marknadsföringsstrategier.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Marcus Strömberg; Alexander Nyiri; [2015]
    Nyckelord :Relationship marketing; Experiential marketing; Place marketing; Marknadsföring; Strategier; Fotbollsklubbar; Allsvenskan;

    Sammanfattning : Inledning Under många år har det varit svårt för fotbollsklubbarna i allsvenskan att locka publik till sina matcher och de senaste 10 åren har det dessutom byggts nya arenor med större publikkapacitet. För att attrahera fler åskådare till fotbollsmatcherna är marknadsföring en viktig del där problematiken ligger i att det är flera delar som behöver samordnas. LÄS MER

  5. 5. Fotbollsmarknadens agenter : En studie om fotbollsspelares förhållande till agenter

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Kristofer Hammarlund; Marcus Liljeblad; [2015]
    Nyckelord :Fotboll; agent; spelare; tillit; agentlicens; relation; kompetens; förtroende; erfarenhet; personlig kontakt;

    Sammanfattning : Fotbollsspelares relation till agenterna på marknaden kan ses som komplicerad. Agenten agerar på uppdrag av spelaren och har som uppgift att handla utifrån spelarens intresse. LÄS MER