Sökning: "Marknadsföring skolor"

Visar resultat 21 - 25 av 51 uppsatser innehållade orden Marknadsföring skolor.

  1. 21. Marknadsföring av gymnasieskolor

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johan Carlén; Sally Carlsson Cloodt; [2013]
    Nyckelord :marknadsföring; gymnasieskolor; hemsidor; information; profilering; nyliberalism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Marknadsföring av gymnasieskolor – En analys av två gymnasieskolor ur ett textanalytiskt- och producentperspektiv Författare: Johan Carlén och Sally Cloodt, Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet. Innehåll: Som studenter i ämnet medie- och kommunikationsvetenskap har i vår b-uppsats valt att studera två gymnasieskolor i Lund, en fristående och en kommunal, och undersökt hur de arbetar med marknadsföring och kommunikation på deras hemsidor. LÄS MER

  2. 22. Samarbetsvillig och serviceinriktad - platsannonsens konstruktion av lärarrollen och gymnasieskolans marknadsanpassning, en diskursanalys

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Klara Gustafsson; [2012-05-10]
    Nyckelord :diskursanalys; marknadsanpassning; lärarrollen;

    Sammanfattning : Förändringar i samhället i stort leder till förändringar i skolans uppgifter vilket i sin tur påverkar förväntningar på lärarna och två av skolområdets mest omfattande reformer är 1990-talets kommunalisering av skolan och den så kallade friskolereformen. Genom friskolereformen kan offentligt finansierade gymnasieskolor drivas i privat regi och valfrihet på skolområdet innebär konkurrens mellan skolor. LÄS MER

  3. 23. Marknadsföring av gymnasieskolan : En studie av kommunägda och privatägda gymnasieskolor

    Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Norin Shahzad; Meliha Alic; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The authors of this paper intended to study and compare local secondary schools(municipally owned schools) and independent secondary schools(privately owned schools) in Stockholm County. The purpose oft his paper is to explore how secondary schools market themselves and whether the view and use of marketing is different between municipal and independent secondary schools. LÄS MER

  4. 24. Konsekvens av konkurrens - Bildanalys av hemsidor ur ett konkurrensperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ellinor Stenbäck; [2011]
    Nyckelord :Bildanalys; Denotation; Estetiskt program; Hemsidor; Konnotation; Konkurrenskraft; Marknadsföring; Varumärken;

    Sammanfattning : Min utgångspunkt till detta examensarbete var från början en nyfikenhet om hur skolor väljer att presentera sig själva via Internet. Jag hade en idé om att gymnasieskolor idag var extra konkurrensutsatta då jag i ett nyhetsreportage hade läst om att flera gymnasieskolor fick stänga ned då konkurrensen var för hög och elevantalen för låga. LÄS MER

  5. 25. "Vi garanterar att alla barn kan läsa och skriva efter sitt första skolår." : En undersökning om ett kommunalt beslut om tjänstegarantier för läs- och skrivkunnighet.

    Magister-uppsats, Sektionen för Lärande och Miljö

    Författare :Anita Jönsson; Susanne Robinson; [2011]
    Nyckelord :marknadsföring; målstyrning; specialpedagogiskt stöd; språkutveckling; tjänstegaranti;

    Sammanfattning : Syftet med följande arbete är att undersöka hur ett politiskt beslut om att införa en tjänstegaranti med tidig kravnivå för läs- och skrivkunnighet kan påverka skolorganisation och pedagogiskt arbete. För att nå detta syfte undersöker vi motiven bakom beslutet och beslutsfattares och pedagogers tankar om garantin och dess olika effekter på skolans organisation och verksamhet. LÄS MER