Sökning: "Marknadsföringslagen internet"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Marknadsföringslagen internet.

  1. 1. Influencer marketing - marknadsföringsmetod "i samarbete med" marknadsföringslagen?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Stina Schylander; [2022]
    Nyckelord :marknadsföring; influencer marketing; reklamidentifiering; komparativ rätt; comparative law; rättsvetenskap; Law and Political Science;

    Sammanfattning : As internet has started to grow, more and more tradesmen have started to make use of social media as a platform to market their businesses. A major user of social media are influencers and a new marketing model called influencer marketing has been developed on the internet. LÄS MER

  2. 2. Influencer marketing - en marknadsrättslig gråzon

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Kani Hamasdi; [2021]
    Nyckelord :Influencer marketing; influerare; influencer; marknadsföringslagen; marknadsföring; yttrande frihet;

    Sammanfattning : Influencer marketing - en av världens snabbast växande och mest framgångsrika marknadsföringsmetoder. Det senaste årtiondet har internetanvändningen ökat bland befolkningen i Sverige och en av faktorerna till denna ökning är tack vare sociala medier. LÄS MER

  3. 3. ”Jag kände bara, Nja I don’t buy it” : En kvalitativ studie om kvinnor i generation Z och deras attityd mot produktplacering inom YouTube- samarbeten.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Linnéa Hamrén; Ludvigsson Svensson Rebecca; [2019]
    Nyckelord :Promotion; Influencer marketing; Model of attitudes towards web advertising; Informativeness; Entertainment; Irritation; Credibility; Advertising value; Product placement;

    Sammanfattning : Det har uppmärksammats en intensifiering av den digitala tekniken, som under senare år tilltagit mer än någonsin (Bassiouni & Hackley, 2014, s. 116). 2017 var det första året då internet utgjorde en övervägande del av alla medieinvesteringar (Larsén, 2018). LÄS MER

  4. 4. Marknadsföring på sociala medier : Det kommersiella budskapet och marknadsföringslagens konsumentskydd

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013); Karlstads universitet/Avdelningen för juridik

    Författare :Linn Fauli; Filippa Thyrén; [2019]
    Nyckelord :Marketing; social media; commercial message; editorial content; influencer; The Marketing Act; Marknadsföring; sociala medier; kommersiellt meddelande; redaktionellt innehåll; influencer; marknadsföringslagen.;

    Sammanfattning : En stor del av den svenska befolkningen använder sociala medier dagligen och både redaktionella och kommersiella framställningar sprids på olika digitala plattformar. I samband med detta utvecklas ständigt nya marknadsföringsstrategier och influencer marketing är en av dem. LÄS MER

  5. 5. Godkännande av (oskäliga) avtalsvillkor genom ett knapptryck : vid elektronisk handel över internet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt

    Författare :Matilda Axelsson; Sofia Pettersson; [2017]
    Nyckelord :Avtalsrätt; avtal vid internethandel;

    Sammanfattning : Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område, AvtL, tillkom år 1915. Vid denna tidpunkt var det vanligt att avtal ingicks för varje enskilt fall, där partsvilja uppkom genom anbud och accept. LÄS MER