Sökning: "Marknadsföringsteori"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet Marknadsföringsteori.

  1. 1. Det nya vita guldet - En kvalitativ studie av vita snusvarumärkens positionering och marknadsföring på den svenska marknaden.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victor Svensson; Philip Östenson; William Andersson Kuhnke; [2023]
    Nyckelord :positioning; messages; nicotine; semiotics; marketing; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur positioneras och marknadsförs vitt snus i Sverige? Vilka budskap sänder vita snusvarumärken i sin reklam och vilka är dessa budskap riktade till? Syfte: Syftet med studien är att beskriva hur det vita snuset är positionerat och marknadsförs på den svenska marknaden för valda fallföretag samt undersöka vilka budskap de sänder, för att bidra till teorin med insikter om positionerings- och marknadsföringsstrategier för det vita snuset i Sverige. Metod: Studien är av kvalitativ karaktär och utgår ifrån en semiotisk bildstudie med stöd utav två fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  2. 2. RÖKNING DÖDAR : En kvalitativ studie om konsumenternas perspektiv på avmarknadsföringen mot cigarettförsäljningen i Sverige

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Minh Nguyen; Jacqueline Ait Zaid; [2020]
    Nyckelord :stimulus-respons; avmarknadsföring; rökning; varningsbilder; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Hälsoproblemen relaterat till rökning är ett problem som kräver många liv årligen och är ett problem i Sverige, liksom många andra delar i världen. Avmarknadsföring är en av flera lösningarpå detta problem. LÄS MER

  3. 3. Grafisk design för sexuellt samtycke

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Saga Lindelöw; [2019]
    Nyckelord :genus; grafisk design; normkritisk design; let´s talk about consent baby; maskulinitet; rosa; visuell retorik; sexuellt samtycke;

    Sammanfattning : 97 procent av alla misstänkta sexualbrottsförövare är män. Trots detta misslyckas många samtyckeskampanjer med att skapa design som tilltalar män. Denna uppsats syftar till att undersöka hur visuell retorik och specifikt normkritisk design kan tilltala män och därmed främja sexuellt samtycke i praktiken. LÄS MER

  4. 4. Den traditionella marknadsföringsmixen utifrån digitaliseringen : Har digitaliseringen skapat ett behov av att utveckla den traditionella marknadsföringsmixen?

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Gustaf Weinebrandt; Sara Pernbrink; [2018]
    Nyckelord :Marketingmix; 4P; Product; Place; Price; Promotion; Marketing; Marketing theory; Kotler; McCarthy; Digitalization; Social media; Relationship marketing; Gummeson; Grönroos.; Marknadsföringsmix; 4P; Produkt; Plats; Pris; Påverkan; Marknadsföring; Marknadsföringsteori; Kotler; McCarthy; Digitalisering; Sociala medier; Relationsmarknadsföring; Gummesson; Grönroos.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Marknadsföringen har under det senaste decenniet genomgått fundamentala förändringar och digitaliseringen har varit en del i den utvecklingen. Borden var först med att presentera marknadsföringsmixen som koncept på 1950-talet. LÄS MER

  5. 5. Är personlighet rätt medicin? Varumärkespersonligheter och anseende på den svenska apoteksmarknaden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jonathan Norén; Gustaf Anderson; Victoria Waldau; [2014]
    Nyckelord :Varumärkespersonligheter; marknadsföring; anseende; monopol; avreglerade marknader Brand Personalities; marketing; reputation; monopolies; deregulated markets; Business and Economics;

    Sammanfattning : ABSTRACT Title Is personality the right medicine? – Brand personalities and repu- tation on the Swedish pharmacy market. Seminar date 2014-06-05 Course FEKH29 Business Administration: Degree Project in Marketing, Undergraduate Level, 15 University Credits Points (ECTS) Authors Gustaf Anderson, Jonathan Norén and Victoria Waldau, Advisor Clara Gustafsson Key words Brand Personalities, marketing, reputation, monopolies, deregulat- ed markets Purpose The purpose of our study is to investigate whether consumers per- ceive that the actors in the deregulated pharmacy market differ from one another in terms of brand personality and reputation. LÄS MER