Sökning: "Marknadssituationer"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade ordet Marknadssituationer.

  1. 6. The price of knowledge : Förhållandet mellan konsumentkunskap och etisk konsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Victor Paulsson; Filip Wiklander Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Consumer knowledge; Willingness to pay; ethical labelling; fairtrade; Konsumentkunskap; betalningsvilja; etisk märkning; fairtrade;

    Sammanfattning : Syfte: Vår studie tar avstamp i det som tidigare forskning beskrivit som ett gap mellan konsumenters attityd och beteende till etisk konsumtion. Utifrån en efterfråga om ytterligare kartläggning och en upplevd avsaknad av studier som undersöker betydelsen av kunskap för betalningsvilja och konsumtion till fairtrade-produkter har vi därför formulerat följande syfte: "Syftet med studien är att få djupare förståelse för förhållandet mellan konsumenters kunskap om etisk märkning och deras konsumtion samt betalningsvilja för etiskt märkta-produkter. LÄS MER

  2. 7. Kapitalkrav, cykler och bankers utlåningsförmåga

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tobias Gradén; Niklas Lövgren; Mikael Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Baselregleringen; anskaffningsvärdemetod; värdering till verkligt värde; stakeholder salience; redovisning; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Arbetet syftar till att utröna från ett intressentperspektiv vilken av de två värderingsmetoderna värdering till verkligt värde och anskaffningsvärdemetoden som bör användas av banker för att tillfredsställa de viktigaste intressenternas behov. Metod: En kvalitativ dokument- och litteraturstudie har gjorts. LÄS MER

  3. 8. Den etiska mjölkkonsumenten : En studie om hur mjölkprodukters etiska märkning påverkar konsumenters smakupplevelse och betalningsvilja

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Manne Pettersson; Michael Pettersson; [2016]
    Nyckelord :Ekologisk; lokal; konsumenter; betalningsvilja; smakupplevelse; etisk märkning;

    Sammanfattning : Syfte: . En upplevd avsaknad av studier som undersökt etisk märkning av produkter med avseende på smakupplevelse och betalningsvilja var avstampet för vår uppsats. LÄS MER

  4. 9. Konkurrens för en hållbar utveckling?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emilia Kardell; Sammy Pergament; [2009]
    Nyckelord :Corporate social responsibility; konkurrens; hållbar utveckling; statligt ägda företag; intressenter; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utreda huruvida det föreligger skillnader mellan våra fallföretags CSR-arbete och om skillnaderna kan härledas till företagens olika konkurrenssituationer. Vi har genom en abduktiv ansats genomfört en kvalitativ studie på våra tre fallföretag; Posten AB, Apoteket AB samt Systembolaget AB. LÄS MER

  5. 10. Rationalitet och psykologi i investeringsbeslut : En studie av svenska fondförvaltare

    Magister-uppsats, Företagsekonomi

    Författare :Anton Kramar; Magnus Wiedel; [2009]
    Nyckelord :Rationalitet; effektiva marknadshypotesen; behavioural finance; marknadsanomalier; fondförvaltare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Anomalier på aktiemarknader, som bubblor och krascher, har länge legat till grund för diskussioner kring relevansen av traditionella finansiella teorier om den effektiva marknaden och investerares rationalitet. Människorna bakom aktiemarknadens köp- och säljknappar handlar inte alltid rationellt utan påverkas inför ett investeringsbeslut av rykten, information, media, analyser, tips, beslutsproblematik, prestationspress och annat. LÄS MER