Sökning: "Markus Klass"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Markus Klass.

  1. 1. Bedömning av utökat skyddsbehov för bärverk i Br0-byggnader

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Brandteknik

    Författare :Markus Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Utökat skyddsbehov; Br0; bärverk; byggnadsdelar; ingenjörsmässig bedömning; EKS; byggnadstekniskt brandskydd; brandsäkerhetsklass; särskild bedömning; brandteknisk klass; Extended fire safety; building components; fire safety engineering; load-bearing resistance; structural fire safety; fire resistance class; fire safety class; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : När EKS 11 publicerades blev det krav på att i Br0-byggnader göra en särskild bedömning av byggnadsdelars skyddsbehov med avseende på deras bärförmåga vid brand för att avgöra om det föreligger ett utökat skyddsbehov för byggnadsdelarna. I de fall där det föreligger ett utökat skyddsbehov ökar de brandtekniska kraven som ställs på byggnadsdelarna, medan i de fall där det inte föreligger ett utökat skyddsbehov ska byggnadsdelarna ha samma brandtekniska bärverksklass som gäller för motsvarande byggnadsklass Br1 eller Br2. LÄS MER

  2. 2. Gemenskap i exkludering, en kvantitativ studie bland ungdomar i utsatta områden : Psykologisk känsla av gemenskap samt exkluderande mekanismer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Markus Norberger; Joakim Jonsson; [2018]
    Nyckelord :PSC; Exkludering; Gemenskap; Utsatta områden; Ungdomar.;

    Sammanfattning : Bilden av utsatta områden i Sverige och dess invånare är omfattande i dagens mediebrus. Inte sällan får ungdomar i dessa områden stå som representanter för en destruktiv förortskultur, ofta beskriven av de som inte lever i förorten. LÄS MER

  3. 3. Analys av designparametrar för trådlösa bärbara Bluetooth-högtalare

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Markus Saviaro; [2018]
    Nyckelord :Bluetooth speaker; Class D-amplification; Sound measurement; Portable speaker; Speaker technology; Bluetooth-högtalare; Klass D-förstärkning; Ljudmätning; Bärbar högtalare; Högtalarteknik;

    Sammanfattning : I denna rapport utreds vilka komponenter en bärbar trådlös Bluetooth-högtalarebestår av och de designparametrar som en presumtiv konstruktör bör ta hänsyntill. Egenskaperna hos sex på marknaden förekommande högtalarmodeller och dekonstruktionslösningar som används i dessa undersöktes. LÄS MER

  4. 4. The impact of horizontal projections on external fire spread - A numerical comparative study

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Brandteknik

    Författare :Markus Nilsson; [2016]
    Nyckelord :fönsterbröstning; bröstning; balkongplatta; balkong; horisontell projektion; SP Fire 105; numerical study; comparative analysis; validation study; adiabatic surface temperature; vertical fire spread; external fire spread; FDS 6.2.0; FDS; balcony; spandrel; horizontal projection; extern brandspridning; vertikal brandspridning; adiabatisk yttemperatur; valideringsstudie; jämförande analys; numerisk studie; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The aim of the report was to investigate and compare the effect of horizontal projections along with different spandrel heights between the unprotected openings in the building facade. The effect was more specifically the effect on the risk level in regards to the external vertical fire spread. LÄS MER

  5. 5. Ett individintegrerat läsår - marginalisering eller möjlighet : En studie om tre individintegrerade elever i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Karlsson Markus; [2014]
    Nyckelord :Inclusion; integration; interaction; participation; Compulsory school for children with learning disabilities; Special Needs Education; Inkludering; integrering; samspel; delaktighet; Gymnasiesärskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to acquire knowledge about how interaction, participation and inclusion are affected by individual integration for three students in upper secondary education for pupils with learning disabilities. To be individually integrated means, in this case, that the students from compulsory school for children with learning disabilities are taking part in some of the programme-specific courses together with students from the regular upper secondary school. LÄS MER