Sökning: "Markus nyckelord"
Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden Markus nyckelord.
1. Att hitta min inre Nimrud - mitt liv som ADHD-musiker
Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Det här är ett masterarbete kring relationen mellan ADHD och musik, inte inom medicin. Med arbetet vill jag lyfta upp fördelar, hyperförmågor och den stora kreativa potential som ADHD ger mig som musiker. Jag fick ADHD-diagnosen först efter flera års studier på Musikhögskolan, och hade innan dess levt 30 år med bara nackdelar med ADHD. LÄS MER
2. Vem pyntar skyltfönstret?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: Vem pyntar skyltfönstret? Seminariedatum: 2022-01-14 Ämne/kurs: FEKH89, Examensarbete i finansiering på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Markus Albert, Gustav Lill och Henrik Telenius Handledare: Håkan Jankensgård Nyckelord: Private equity, IPO, operationell utveckling, window dressing, market timing och agency costs. Forskningsfråga: Finns det någon signifikant skillnad i operationell utveckling efter IPO för PE-finansierade bolag, jämfört med icke PE-finansierade bolag? Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka ifall det finns signifikanta skillnader i operationell utveckling för PE-finansierade och icke PE-finansierade bolag som genomför en IPO i Norden. LÄS MER
3. Data är det nya guldet - men vad är riskerna?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Examensarbetets titel: Data är det nya guldet - men vad är riskerna? Seminariedatum: 2022-01-13 Ämne/Kurs: FEKH29, Företagsekonomi: Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng Författare: Markus Anderberg, Johanna Sandberg och Alexandra Skagerholm Handledare: Peter Svensson Fem nyckelord: Datainsamling, Upplevd risk, Konsumentpåverkan, Big data, Marknadsföring. Forskningsfråga: Vad påverkar konsumenters upplevda risk till företags datainsamling? Syfte: Studien syftar till att undersöka hur konsumenter upplever risk vid företags datainsamling och på så sätt bidra till den befintliga forskningen som finns inom datainsamling och risk. LÄS MER
4. Hur uttrycket ”på köpet” påverkar värderingen av en vara : En studie kring produktpaketeringens påverkan på endowment effect vid inköp och försäljning av en kaffekopp.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Title: How the expression “in the bargain” affects the valuation of an item Level: Final assignment for bachelor’s degree in business administration Author: Pontus Axenfalk and Markus Gustafsson Supervisor: Patrik Sörqvist Date: 2022 - June Aim: The purpose of this study is to investigate the interaction between endowment effect and product bundling. More specifically, we intend to investigate whether the size of the endowment effect in relation to a purchased product becomes larger or smaller depending on whether the product is bundled together with another product at the time of purchase. LÄS MER
5. Ett sekel av läroböcker : En kvalitativ litteraturstudie av läroböckers utveckling och didaktiska roll inom ämnet historia - Exemplet kolonialism/imperialism
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : The aim of this study was to investigate how the view of colonialism, the colonialists, and thenative people in Swedish textbooks, has changed over the years. The study investigates, in aqualitative content analysis, three books from the early 20th century and four books from the early 21st century. LÄS MER