Sökning: "Marlene Lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Marlene Lärare.

  1. 1. Det inkluderande klassrummet : Hur lärare använder inkludering av elever i matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Marlene Sebelius; Marie Ekström; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; inclusion strategies; individual focus; participation; school organization; study environment; Delaktighet; individfokus; inkludering; inkluderingstrategier; skolorganisation; studiemiljö;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilken inkluderingsstrategi lärare använder sig av i matematikundervisningen. Studien lyfter fram viktiga faktorer kring inkluderingstrategier som berörs ute i skolverksamheterna. LÄS MER

  2. 2. -Jag förstår inte! : En litteraturstudie om matematiksvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Marlene Sebelius; Marie Ekström; [2022]
    Nyckelord :teacher; mathematics difficulties; primary school; dyscalculia; treatment.; Lärare; matematiksvårigheter; grundskolan; dyskalkyli; bemötande.;

    Sammanfattning : Dyskalkyli är en matematisk svårighet som innebär att individen har problem med aritmetik och att uppfatta siffror. Svårigheter i matematik uppträder olika hos individer och därav kan det vara svårt för läraren att upptäcka en elev i svårigheter. LÄS MER

  3. 3. Digitaliseringens implementering i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Marie Lärka; Marlene Östlin; [2021]
    Nyckelord :Digital tools; digitalisation; digital skills; hardware; software; multimodality; equivalent education; curriculum; syllabus; Digitala verktyg; digitalisering; digital kompetens; maskinvara; programvara; multimodalitet; likvärdig utbildning; läroplan; kursplan;

    Sammanfattning : Digitala verktyg är ett begrepp som är vida känt men kan betyda olika saker för olikamänniskor. Läroplanens revidering 2017 gällande digitala verktyg ligger till grund fördetta arbete. LÄS MER

  4. 4. Det där relationella är ju så viktigt : En studie om hur relationskompetens uppfattas av lärare och elever i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marlene Lövgren; [2021]
    Nyckelord :upper secondary school; student -teacher-relations; STR; relational pedagogy; gymnasieskolan; lärar-elev-relation; relationskompetens; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Lövgren, Marlene (2021). Det där relationella är ju så viktigt. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Fonomix, en multisensorisk läsinlärningsmetod : En undersökning om hur några lärare ser på användandet av Fonomix i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Marlene Axelsson; [2020]
    Nyckelord :multi-sensory; phonological training; reading training; pre-school class; Fonomix-method; Läsinlärning; ljudning; multisensorisk; fonologisk medvetenhet; Fonomix- Munmetoden;

    Sammanfattning : The aim of this study is two-fold, firstly to ascertain whether teachers consider that the Fonomix method (a Swedish phonological training programme with articulation) contributes to an improved pupil learning and, secondly, whether pupils who have been taught using the Fonomix method find decoding easier in their first year at school. The study’s methodology consists of qualitative interviews with teachers who have experience of the Fonomix method. LÄS MER