Sökning: "Martina Jönsson"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Martina Jönsson.

  1. 1. Samhällskunskapslärares erfarenheter om relationen mellan demokrati-och kunskapsuppdragen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tinez Jönsson; Martina Kjellman; [2019]
    Nyckelord :kritiskt tänkande; demokratiuppdraget; kunskapsuppdraget; samhällskunskapsdidaktik; ämnesdidaktik; lärarperspektiv.;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate how social science teachers experience the relationship between the following missions: 1.) give pupils the opportunity to develop abilities for critical thinking, and 2.) reproduce democratic societal values permeated in the curriculum. LÄS MER

  2. 2. Mötet i hallen – ur ett jämlikhetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Jönsson; Martina Johansson; [2018]
    Nyckelord :Jämlikhet; likvärdighet; relation; möte; förskolans hall;

    Sammanfattning : Studien utgår från ett projekt som initierats av en förskola där vi som examensarbetesskribenter har haft som uppgift att titta på pedagogernas roll ur ett utomstående perspektiv. Det relationella perspektivet har fått en betydande roll genom hela studien då just mötet mellan pedagog och barn varit i fokus. LÄS MER

  3. 3. ATT SÄTTA ORD PÅ DET VIKTIGA - en intervjustudie med lokala lärarutbildare om bedömning inom förskollärarutbildningens verksamhetsförlagda kurser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Martina Borg; [2017-04-20]
    Nyckelord :Samverkan; bedömning; lärares yrkeskunnande; verksamhetsförlagd utbildning; förskollärarutbildning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur lokala lärarutbildare talar om bedömning under verksamhetsförlagd utbildning i förskollärarutbildningen. Teori: Studien utgår från ett kvalitativt perspektiv (Kvale och Brinkman, 2014) och dess teoretiska utgångspunkt är diskursanalys som teori och analysmetod (Alveson och Sköldberg, 2008). LÄS MER

  4. 4. Leken som pedagogiskt förhållningssätt

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Andreas Jönsson; Martina Ivarsson; Ania Ch Nordlöf; [2016]
    Nyckelord :Fritidshem; förhållningssätt; lek; socialt samspel; pedagogiskt verktyg; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka fritidslärares förhållningssätt till lek som ett pedagogiskt verktyg för att främja socialt samspel i fritidshemmet. I uppsatsen intervjuades fritidslärare från tre olika fritidshem som vi författare har en anknytning till. LÄS MER

  5. 5. Två är bättre än en - En studie om elever i klassrummet och hur deras samspel inverkar på lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Hanna Jönsson; Martina Jönsson; [2013]
    Nyckelord :Grupp; identitet; lärande; parkonstellation; samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur elevers lärande influeras av samspel elever emellan i klassrummet. De frågeställningar som har besvarats är följande: Hur skiljer sig lärandet åt beroende på vem eleverna sitter bredvid i klassrummet? Hur tänker pedagogen om lärande, genom samspel elever emellan i klassrummet?. LÄS MER