Sökning: "Mary Shelley"
Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade orden Mary Shelley.
11. Inspiratörerna, innovatörerna, rebellen och kvinnorna : Framställningen av manligt och kvinnligt i författaporträtt i läromedlet Svenska impulser 2
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/SvenskaSammanfattning : In this essay, I analyze and compare the representation of social actors in six different author presentations from the teaching aid Svenska Impulser 2, (2012). More specifically, I investigate similarities and differences in the representation of men and women and, thus, what meanings are ascribed to these gender categories. LÄS MER
12. The Non-Speaking Creature : Characterisation in Relation to Speech in Frankenstein and Two of its Adaptations
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : This paper uses narrative theory to take a look at how speech is represented in Mary Shelley’s Frankenstein, and how speech is connected to the characterisation of Frankenstein's Creature. The paper also looks at how the Creature's characterisation changes when he is made non-speaking in Richard Brinsley Peake 1823 stage play Presumption and the 1931 film Frankenstein. LÄS MER
13. Det är bra att få de andras perspektiv på boken : Hur lärarledda smågruppssamtal kan utveckla yrkeselevers litteratursamtal och ämneskunskap
L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Följande utvecklingsarbete undersöker yrkesförberedande elevers lärarledda litteratursamtal i smågrupper, med syfte att söka förståelse för hur elevers diskussioner och ämneskunskap kan utvecklas med hjälp av stöttning av lärare och andra elever i den sociokulturella kontext som smågruppssamtal utgör. Studiens deltagare består av gymnasieelever från manligt dominerande yrkesförberedande program och undersökningen utförs inom ramen för kursen svenska 2. LÄS MER
14. Skräcken inom och utom oss : En studie över skräckgenrens potential som läs- och värdegrundsfrämjande verktyg i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : This essay aims to show how the horror genre can be utilized to make reading feel relevant for studentstoday but also as foundation for teaching core values in the classroom. To conduct this study, I relied onAnders Öhmans five categories of what constitutes the horror genre but also Louise M. LÄS MER
15. ”Den moderne Prometeus” : En analys av ondska i Mary Shelleys Frankenstein
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Tros- och livsåskådningsvetenskapSammanfattning : The aim with this paper is to study the different portrayals of evil as seen in Mary Shelley ́s Frankenstein. The analysis of the material is supported by two theories of evil, to further establish an objective aspect to the main subjective interpretation of the content. LÄS MER