Sökning: "Mary Shelley"

Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade orden Mary Shelley.

  1. 11. Inspiratörerna, innovatörerna, rebellen och kvinnorna : Framställningen av manligt och kvinnligt i författaporträtt i läromedlet Svenska impulser 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Svenska

    Författare :Emma Lind; [2021]
    Nyckelord :critical discourse analysis; CDA; gender theory; performativity; functional grammar; SFL; transitivity; agency; teaching aid; literary history; kritisk diskursanalys; CDA; genusteori; performativitet; funktionell grammatik; SFL; transitivitet; agentivitet; läromedel; litteraturhistoria;

    Sammanfattning : In this essay, I analyze and compare the representation of social actors in six different author presentations from the teaching aid Svenska Impulser 2, (2012). More specifically, I investigate similarities and differences in the representation of men and women and, thus, what meanings are ascribed to these gender categories. LÄS MER

  2. 12. The Non-Speaking Creature : Characterisation in Relation to Speech in Frankenstein and Two of its Adaptations

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Frida Hellryd; [2021]
    Nyckelord :Frankenstein; Disability Studies;

    Sammanfattning : This paper uses narrative theory to take a look at how speech is represented in Mary Shelley’s Frankenstein, and how speech is connected to the characterisation of Frankenstein's Creature. The paper also looks at how the Creature's characterisation changes when he is made non-speaking in Richard Brinsley Peake 1823 stage play Presumption and the 1931 film Frankenstein. LÄS MER

  3. 13. Det är bra att få de andras perspektiv på boken : Hur lärarledda smågruppssamtal kan utveckla yrkeselevers litteratursamtal och ämneskunskap

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Karolina Draumann; [2021]
    Nyckelord :litteratursamtal; lärarledda smågruppsamtal; stöttning; receptionsteori; läsning;

    Sammanfattning : Följande utvecklingsarbete undersöker yrkesförberedande elevers lärarledda litteratursamtal i smågrupper, med syfte att söka förståelse för hur elevers diskussioner och ämneskunskap kan utvecklas med hjälp av stöttning av lärare och andra elever i den sociokulturella kontext som smågruppssamtal utgör.  Studiens deltagare består av gymnasieelever från manligt dominerande yrkesförberedande program och undersökningen utförs inom ramen för kursen svenska 2. LÄS MER

  4. 14. Skräcken inom och utom oss : En studie över skräckgenrens potential som läs- och värdegrundsfrämjande verktyg i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Andreas Edmark; [2021]
    Nyckelord :Skräcklitteratur; litteraturdidaktik; värdegrund; läslust;

    Sammanfattning : This essay aims to show how the horror genre can be utilized to make reading feel relevant for studentstoday but also as foundation for teaching core values in the classroom. To conduct this study, I relied onAnders Öhmans five categories of what constitutes the horror genre but also Louise M. LÄS MER

  5. 15. ”Den moderne Prometeus”  : En analys av ondska i Mary Shelleys Frankenstein

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Tros- och livsåskådningsvetenskap

    Författare :Helena Möllerström; [2020]
    Nyckelord :Frankenstein; Evil; Theories of evil; Claudia Card; Arne Johan Vetlesen; Frankenstein; Ondska; Teorier om ondska; Claudia Card; Arne Johan Vetlesen;

    Sammanfattning : The aim with this paper is to study the different portrayals of evil as seen in Mary Shelley ́s Frankenstein. The analysis of the material is supported by two theories of evil, to further establish an objective aspect to the main subjective interpretation of the content. LÄS MER